Recenze: Čarodějovy hodiny / The House with a Clock in Its Walls

Co se stane, až začarované hodiny odbijí naposledy?

Desetiletý Lewis přišel při autonehodě o oba rodiče a stěhuje se ke strýci Jonathanovi (Jack Black). Když do podivného panského sídla dorazí, je zpočátku rozlítostněný a vyděšený, ale brzy si na život s humorem překypujícím strýčkem a vždy elegantní sousedkou (Cate Blanchett) zvykne. V domě se ale děje něco zvláštního. Lewis brzy přijde na to, že strýc Jonathan i jeho sousedka jsou ve skutečnosti čarodějové. Zvídavý chlapec se brzy začne učit čarovat a pozná překrásný a rozmanitý svět kouzel. Má to ale háček. Ve starobylém sídle žil před lety mocný a zlý čaroděj, který někde v domě za pomoci černé magie ukryl hodiny. Ty každou nocí odbíjí jako o život a strýc Jonathan se je snaží nalézt. Zatím však marně. I přesto, že se mu blízká přítelkyně a sousedka snaží v pátrání pomoci, čas se jim krátí – vědí totiž, že až hodiny odbijí naposledy, stane se něco hrozného…

Režisér Eli Roth (The Green Inferno, Cabin Fever), známý spíše pro své herecké výkony (Piraňa 3D, Hanebný pancharti), tentokrát opustil své kinematografické vody. Čarodějovým hodinám, které se nejvíce blíží snad fantasy pohádce, ale nechybí ani hororové prvky. Ať už se jedná o scény s tikajícími hodinami vyvolávající až „poeovskou úzkost“ nebo mysteriózní zápletku s temným čarodějem, který praktikoval nekromantskou magii, vyděsí Roth v kinosálech jistě nejednoho rodiče doprovázejícího ratolesti na nevinně vyhlížející pohádku.

Hororové prvky jinak průměrnou podívanou ozvláštňují a dodávají jí šmrnc.Hororové prvky (i když uzpůsobené pro dětské diváky) jinak průměrnou podívanou ozvláštňují a dodávají jí šmrnc, který by filmu jinak scházel. Humor, kterým hlavní postavy doslova hýří, je poměrně hodně škrobený a prvoplánový, a je otázkou, nakolik ho dětská cílová skupina pochopí. Avšak kombinace ne tolik vtipných vtípků Jacka Blacka a mysteriózní atmosféry ve finále přeci jen nějak funguje. Kouzlo?

Velkým plusovým bodem snímku a podpěrným bodem je však myšlenka, že jako kouzelník se člověk nemusí narodit, jako je tomu například ve světě Harryho Pottera, ale že se může magii každý svou pevnou vůlí a pílí naučit sám. A které dítě by se nechtělo učit kouzla od srandisty Jacka Blacka?

Čarodějovy hodiny nejsou zázrakem svého žánru, zvládnou ale vykouzlit úsměv na dětských tvářích. Pod taktovkou Eliho Rotha také mají šanci zafungovat jako fantasy podívaná, při které i rodiče během strašidelných scén oživí šedou kůru mozkovou. Navzdory ne zcela funkčnímu humoru nabízí oddechovou podívanou, která děti pobídne k tomu, že se nemají bát být jedinečné a dělat věci po svém. Stejně tak, jako to udělal režisér Eli Roth.

Lewisovi noví poručníci mají velké, temné tajemství.

Lewis brzy pronikne do světa čar a kouzel.

Kde se skrývají černokněžníkovy hodiny?