Recenze: Útok z hlubin / Hunter Killer

Tahle ponorka se potápí v klišé.

Ne, toto není film o útocích obřího žraloka, kterému by to nekompromisně nandal Gerard Butler, a možná je to škoda. Je o ponorce, americko-ruské (skoro) válce a o tom, že jsme všichni přece jenom lidi, a pokud na sebe budeme hodní, dokážeme se přece domluvit. Americká prezidentka (tvůrci neodhadli výsledky voleb) je tu celkem bezvýznamná, ruský prezident zase sympatický fešák. Jinými slovy, se současnou realitou nemá film vůbec nic společného.

U ruských vod je potopena americká ponorka.U ruských vod je potopena americká ponorka. Další americká ponorka, zvaná Arkansas, se vydává pátrat po příčině. Vede ji Joe Glass (Butler), který je pro tuto misi jako stvořený, protože hraje podle vlastních pravidel. Samozřejmě není jen typ šéfa, co rozdává rozkazy (i když to je jaksi princip armády), ale je taky motivační řečník, který dokáže přesvědčit každého, aby ho následoval, nebo s ním přinejmenším spolupracoval. Dokonce i když zachrání ruského kapitána Andropova (Michael Nyqvist), rychle ho získá na svou stranu. První minuty nám dají jasně najevo, že tohle bude dvouhodinová přehlídka kamenných výrazů a pevně semknutých mužných čelistí.

V Pentagonu zatím Gary Oldman, Common a Linda Cardellini rozluští situaci. Zákeřný admirál Durov chce rozpoutat válku, a to ideálně tak, aby to vypadalo, že ji začali Američané. Proč o něco takového stojí, to zůstane záhadou, protože se tahle informace nějak vytrousila ze scénáře. Asi je to prostě velký darebák. Dále je tu malé pozemní komando, které má osvobodit/unést zajatého ruského prezidenta a dopravit ho ke Glassovi na Arkansas, kde ale stejně nebude v bezpečí.

Akční film o ponorce se vynoří jen jednou za čas, což v nás může vzbudit špetku naděje v originální snímek, problém je, že ani ta ponorka tu není využita naplno, o hereckém osazenstvu nemluvě. Bohužel jak děj skáče z prostředí do prostředí, tak si nikdy nedokážeme užít atmosféru stísněného prostoru hluboko pod hladinou, protože je tu spousta debat v Pentagonu a pak hodně (naštěstí) příjemné akce na souši. Atmosféra je tedy jaksi nevýrazná, děj je trochu zamotaný a nepřehledný, a je tu zbytečně moc postav, které nejsou propracované a slouží opravdu jen k tomu, aby nějak pohnuly dějem. Nechybí pořádná dávka klišé, jako když v ponorce všichni musí být zticha a někomu upadne nářadí. Silácké dialogy a otřepané hlášky také nechybí. Akční scény jsou někdy skvělé a někdy zase vypadají efekty neuvěřitelně lacině.

Než se film od natáčení dostal do kin, stihl volby v USA vyhrát Donald Trump, Gary Oldman získal Oscara a Michael Nyqvist odešel do hereckého nebe. Rozumná blonďatá americká prezidentka tedy působí jako z futuristického sci-fi, Oldman zde bohužel nepředvádí vůbec nic zajímavého (a nemá k tomu se svou postavou příležitost), a Nyqvist nám v jedné ze svých posledních rolí svým charismatem dokáže, že Hollywood nikdy nestačil docenit talent tohoto švédského herce.

Scénář ani režie rozhodně nejsou tak odvážné a nekompromisní jako hlavní hrdina, výsledkem je tedy průměrný akční film. Na většinu toho, co se v něm dělo, zapomenete dřív, než dorazíte domů z kina. Je tu pár lepších herců a snímek se snažil o svižnější tempo, ale spousta klišé, příliš velký počet nepropracovaných postav, dějové nedostatky a chybějící napětí tenhle film pořádně potápí.

Jedna z nejzajímavějších postav… a ta zrovna není v ponorce.

„Tak po téhle roli s hraním končím.“

„Haló? Doručujete pizzu i na mořské dno?“

60%

Útok z hlubin / Hunter Killer

Scénář ani režie rozhodně nejsou tak odvážné a nekompromisní jako hlavní hrdina, výsledkem je tedy průměrný akční film. Na většinu toho, co se v něm dělo, zapomenete dřív, než dorazíte domů z kina. Je tu pár lepších herců a snímek se snažil o svižnější tempo, ale spousta klišé, příliš velký počet nepropracovaných postav, dějové nedostatky a chybějící napětí tenhle film pořádně potápí.