Recenze: Beautiful Boy

Jaké cesty vedou k zaplnění prázdnoty uvnitř člověka?

Fanynky a fanouškové Timothéeho Chalameta, kterého jsme viděli vloni v Call me by your name, a komika Steva Carella, toho známe zase ze seriálu Kancl, se jistě rádi vypraví do kina na nový snímek Beautiful Boy režiséra Felixe Van Groeningena. Příběh sleduje osudy otce a syna, Davida a Nica Sheffových. Nic má v životě zdánlivě všechno, ale je závislý na několika drogách, ničí ho především adikce na methylamfetamin. Jeho otec David se musí vyrovnat s myšlenkami, že Nicovi nedal vše, co potřeboval, a že s každou dávkou ztrácí svého chlapce. Film nás provede několika roky Nicovy závislosti a představí nám problém, kde naději střídá beznaděj a bolest a kde smrt může být nakonec jediným vysvobozením.

Vybrali si vycházející hvězdu Timothéeho Chalameta a hollywoodskou stálici Steva Carella.Snímek si zakládá na dvojici memoárů, které o zkušenostech s drogami napsali právě David a Nic Sheffovi. Jméno nese podle otcovi knihy Beautiful Boy, ale příběhově vychází z Nicovy biografie Tweak. Na dvou hlavních rolích tvůrci nešetřili, vybrali si vycházející hvězdu Timothéeho Chalameta a hollywoodskou stálici Steva Carella.

Nároky právě na Chalameta byly nesporně vysoké, zvlášť po loňském výkonu v Call me by your name, za který si vysloužil oscarovou nominaci. Vloni k nám mladý herec promlouval svým vše říkajícím výrazem, pomáhaly mu i detailní záběry kamery a jednostranně postavený snímek. Teď se ocitl v podobně stavěném příběhu, ovšem na druhé straně. Protože i když předvádí opět velmi slušné hraní, nedostává tolik prostoru, kolik by si zasloužil.

Těžko říct, proč si Van Groeningen vybral pohled na situaci, kde sledujeme mnohem častěji to, čím prochází otec David a drogově závislý Nic na něm visí jako těžké polámané kolo od vozu. Chtělo se trochu odvázat a pustit se do nepříjemných vod závislostí a jejich průběhu. Prostě by si snímek zasloužil trochu více bahna. Sice uvidíme Nica, jak zvrací, jak si vaří a píchá pervitin, jak je mu ze sebe samého špatně, ale nedokáže přestat, jenže celý film elaboruje spíš s tím, jak těžké je to pro lidi okolo něj. Prostě přesvědčivý doják.

Jedna stránka stavby děje si, ale pochvalu zaslouží, a to jsou neobvyklé střípky událostí, které se postupně ztrácejí jeden v druhém. Vlastně na sebe jednotlivé segmenty snímku skoro nenavazují, i tak si ale uděláme obrázek o tom, jak dlouhý a únavný je boj s drogami. Tady se nám líbí Carell, jeho charakter je zprvu odhodlaný udělat vše pro záchranu syna, jenže nekonečný kolotoč si vybírá daň na něm i na jeho rodině a malých dětech, až nakonec boj o svého krásného chlapce vzdává.

Beautiful Boy je bezpochyby poutavý a emočně nabitý snímek, ale i přesto, že nás příběh Nica a Davida Sheffových dojme, několik věcí postrádáme. Tvůrci si zvolili cestu brnkání na city diváka. Příběh vystavěli na střípcích vzpomínek a událostí z Nicova závislého období, což lze považovat za zajímavé a odpovídající tomu, že snímek je podle knihy Nica Sheffa Tweak. Jenže postupně přestane film tomuto odpovídat, pozorujeme spíše otce než syna a ve snímku o drogové závislosti nám chybí ta špinavá práce. Zaměřujeme se na pocity a mindráky na tvářích Chalameta a Carella. I tak ale film nelze zařadit do kategorie „nestravitelný“, Beautiful Boy totiž velmi přesvědčivě poukazuje na některé z největších problémů současné americké společnosti.

Píchnul jsem

To si dám

Život je pes

70%

Beautiful Boy

Beautiful Boy je bezpochyby poutavý a emočně nabitý snímek, ale i přesto, že nás příběh Nica a Davida Sheffových dojme, několik věcí postrádáme. Tvůrci si zvolili cestu brnkání na city diváka. Příběh vystavěli na střípcích vzpomínek a událostí z Nicova závislého období, což lze považovat za zajímavé a odpovídající tomu, že snímek je podle knihy Nica Sheffa Tweak. Jenže postupně přestane film tomuto odpovídat, pozorujeme spíše otce než syna a ve snímku o drogové závislosti nám chybí ta špinavá práce. Zaměřujeme se na pocity a mindráky na tvářích Chalameta a Carella. I tak ale film nelze zařadit do kategorie "nestravitelný", Beautiful Boy totiž velmi přesvědčivě poukazuje na některé z největších problémů současné americké společnosti.