Recenze: Bumblebee

Nejroztomilejší autobot zasahuje!

Ano, Bumblebee je vskutku sympaticky vyhlížející válečný robot. A tomu nasvědčuje opravdu propracovaná a detailní grafika, je znát, že si animátoři s jeho vzhledem dali práci a na výsledném díle se to podepsalo. Jeho pohyby i celková mimika krásně kopírují ty jakoby zvířecí. Nejde však jen o titulního hrdinu, stejně skvěle působí i ostatní autoboti ve snímku. Vizuální stránka zde zkrátka zaujme už od samého začátku, kdy jsme vtáhnuti do děje skrz působivě zpracovanou bitku mezi transformery.

A příběh nezklame ani pak, má spád a nevleče se. Navíc má zápletku, která, byť není úplně originální, tak zaujme a má smysl (což se u posledních pár Transformers snímků nedalo říct). Autobot Bumblebee se po bitvě na své rodné planetě ocitá na Zemi, která, jak už víme z předchozích filmů, má v budoucnu posloužit Optimu Primeovi a jeho společníkům (mezi kterými je i Bumblebee) jako útočiště. Zde ho porouchaného v podobě ošuntělého žlutého ”brouka” nachází mladá Charlie. Ta se ho ujme a záhy zjišťuje, že má ve vlastnictví něco více než jen poněkud staromódní auto. A tak začíná jejich seznamování a přátelství ve stylu E.T. Posléze se však objevují na scéně zlí Decepticoni, kteří chtějí dostat Bumblebeeho a zničit Zemi. Je tak jen na žlutém robotovi a mladé Charlie, aby je zastavili.

Tvůrci se snaží sebevíc tahat za emocionální nitky.Ovšem z příběhu je místy až příliš znát, jak moc byli režisér Travis Knight a scenáristé Kelly F. Craig a Christina Hodson při jeho vytváření inspirovaní mimozemšťanem E.T. Nejde jen o to, že některé scény (viz když se Charlie dotýká Bumblebeeho prstu apod.). Ono je totiž jádro filmu defacto stejné. Mimozemský tvor se ocitá na Zemi, protože prchl ze své planety, potkává zde mladého lidského protagonistu/ku, ten ho učí, jak se správně chovat aby zapadl, sbližují se a hlavně hledají způsob jak vrátit titulního ufona zpátky k jeho rodině a přátelům. Oba se samozřejmě v průběhu příběhu tolik sblíží, že když dojde k jejich neodbytnému odloučení, je to srdce-párající.
A těch srdce-párajících momentů je zde opravdu hodně. Možná až přespříliš. Tvůrci se snaží sebevíc tahat za emocionální nitky, až to trochu přehánějí. Přeci jen jde primárně o sci-fi akčňák, takže divák očekává, že uvidí více akce než dojemných scén, a ne naopak.

Nutno však podotknout, že ty citově založené momenty prodávají film velmi dobře, a to hlavně díky realistickému Bumblebee a protagonistce v podání Hailee Steinfeld. Ta podává velmi kvalitní výkon a projevuje se zde jako všestranná herečka. Jsou tu emoce, humor, ale poradí si i v akčnějších momentech. O jejím talentu, který projevila už v Opravdové kuráži, zkrátka není sporu. Z herců pak dále snad stojí za zmínku ještě wrestler John Cena. Ten se poměrně nedávno představil v komedii Kazišuci, kde svým projevem příliš neoslnil. Zde však ukazuje, že akčňáky mu prostě sedí daleko více. V roli vládního agenta podává velmi solidní výkon, kterému nechybí ani charisma. V dalších rolích se pak představují John Ortiz, Pamela Adlon, Jorge Lendeborg Jr., Dylan O’Brien, Angela Bassett či Justin Theroux.

Nutno také dodat, že se celý příběh odehrává v 80. letech. To je skvěle zdůrazněno jak kostýmy a prostředím, tak především výrazným soundtrackem. Zaznívají tu hity jako Take On Me, Runaway, Save a Prayer, Don’t You nebo Everybody Wants To Rule The World. O originální hudební doprovod, který zde hraje o něco méně významnou roli, se pak postaral Dario Marianelli.

Dohromady je Bumblebee hlavně dojemná, ale i zábavná podívaná, ve které možná chybí trochu více akce (k té zásadní se dostáváme až v poslední čtvrtině filmu). Nicméně se tu téměř ani chvilku nenudíme. Děj má spád a smysl. To vše je pak doplněné o kvalitní herecké výkony, povedené vizuální efekty a celkovou grafickou stránku, chytlavý soundtrack a dva sympatické protagonisty. Bumblebee tak beze sporu patří k tomu lepšímu, co zatím transformers nabídli.

Bumblebee volat domů.

A ty jsi co zač?

Čí je ten žlutý brouk? Blokuje mi výjezd!