Recenze: Outlaw King

Aneb, co se ve Skotsku dělo po událostech Statečného srdce.

Ano, i tak se dá pojmout nový snímek streamovacího kanálu Netflix. Ovšem byla by chyba ho přirovnávat k tomuto Oscarovému vítězi. I když se oba v zásadě zabývají podobnými událostmi, jde tu přeci jen o jiné pojetí. Statečné srdce byl velkofilm dělaný pro kina, Outlaw King je malo-formátový snímek vytvořený pro zhlédnutí v klidu doma u počítače. Ale zcela jistě má ambice a není sporu, že by na velkém plátně obstál.

Režisér a scénárista David Mackenzie nám zde totiž přináší opravdu záživnou podívanou. Ta zaujme především svou surovostí a poutavým vypravěčským stylem, který Mackenzie zvolil. Atraktivnosti dodává i dobré vykreslení postav, jejichž trápení si díky tomu vezmeme k srdci a sympatizujeme s nimi. Za to mohou především kvalitní herecké výkony, ale o těch až později.

Nejdříve by se snad slušelo přiblížit trochu děj. Příběh se rozjíždí ve chvíli, kdy je zabit (přesněji rozčtvrcen) skotský vůdce a junák William Wallace. Ano, ten William Wallace, kterého slavně ztvárnil Mel Gibson v již jmenovaném Statečném srdci. Nicméně, zpátky k tématu. Po smrti Wallace se začne Skotsko bouřit proti anglické nadvládě. Vzpouru vede Robert Bruce, právoplatný dědic skotské koruny. Spory uvnitř skotské šlechty mu však brání sestavit armádu, se kterou by se mohl postavit králi Edwardovi I. Bruceovi ale jeho hrdost nedovoluje složit zbraně, a tak vyjíždí do boje proti přesile Angličanů se svou hrstkou statečných. To je však jen začátek války Skotů s Angličany o nezávislost.

A všechny tyto krvavé střety jsou ve snímku zobrazeny velmi věrohodně. Bitevní scény jsou z kinematografického hlediska vytvořeny opravdu kvalitně a neuvěřitelně detailně. Jejich bojová choreografie je propracovaná, stejně tak jako jejich vizuální a technická stránka. Prostě středověké bitky tak, jak bychom si je představovali, že probíhali. A velký podíl na tom mají i hluboce emocionální herecké výkony.

Pine podává velmi kvalitní a procítěný výkonČímž se konečně dostáváme oněm hercům. V první řadě je potřeba zmínit představitele hlavního hrdiny Roberta Bruce, kterým je Chris Pine. Hned z kraje je nutno podotknout, že, i když se může zdát podivné vidět rodilého Američana hrát skotského hrdinu (stejně jako ve Lvím srdci), tak to nijak neubírá na celkovém dojmu snímku. Ba naopak, Pine podává velmi kvalitní a procítěný výkon a jeho akcent je tak autentický, že mezi ostatními rodilými Skoty a Brity snadno zapadne. To jen dokazuje Pineovi herecké kvality. Ten navíc coby protagonista zdárně nese celý děj i všechny fyzické i psychické rány, co jsou mu coby hlavnímu hrdinovi uděleny. Vedle něj, nebo spíš proti němu, stojí Billy Howle coby Edward II., syn anglického krále a následník trůnu. Ten Bruce a jeho spojence ze srdce nenávidí, a tak mu kvůli jeho vzpouře dělá ze života peklo. Edward II. je zde zobrazen téměř jako fanatický psychopat s tatíčkovskými problémy. A Howle tuto komplexní postavu ztvárňuje s přehledem. Podává zkrátka velmi kvalitní výkon, díky kterému se nám jeho postava snadno zprotiví. V neposlední řadě je nutno krátce připomenout i postavu Aarona Taylora-Johnsona. Ten, ať nemá nijak velkou úlohu, podává velmi výrazný výkon, který by neměl být opomíjen.

Výrazné je zde i prostředí, ve kterém se film odehrává. Autentická skotská krajina a scénografie zkrátka dodávají snímku ten správný nádech. Je znát, že si tvůrci v čele s Mackenziem dali záležet, aby jejich pojetí skotské války o nezávislost působilo co nejvěrohodněji.

V závěru je Outlaw King velmi povedené dílo. Netflix zase jednou zabodoval a přinesl nám poutavé historické drama, které určitě stojí za to vidět. A když už ne kvůli zajímavému příběhu, tak se tu najde i řada dalších pozitiv. Od kvalitních hereckých výkonů, přes propracované bitvy až po prostředí kouzelné skotské přírody. Je však také fakt, že se dvě hodiny dlouhý děj chvílemi trochu vleče a chybí mu spád. Dalo by se také polemizovat, že si film hraje na komerčně úspěšnější Statečné srdce, ale i přes tyto podobnosti zůstává nadále svůj a dostatečně originální.

Když Quicksilver vymění kopačky za meč, jde opravdu do tuhého.

Honem hoši, prcháme, než si toho domácí všimnou!

Tak teď teda nevím, kdo z nás stojí blbě…