Recenze: Cena za štěstí

Snímek o tom, jak jsou lidé ochotni zaplatit svým vlastním štěstím za radost svých dětí.

Český film se stále častěji inspiruje zahraničím a momentálně představuje v kinech nový počin z dílny Olgy Dabrowské, který rozebírá životy mnoha lidí zároveň, tak jak to známe třeba z Lásky nebeské. Jenže Dabrowská hraje ve svém snímku na ostřejší notu, Cena za štěstí je vztahové drama, které svým nábojem zasáhne nejednoho diváka.

Snímek rozebírá složité vztahy dvou rodin, které se vzájemně propojují. Režisérka do filmu vecpala poměrně dost skandálních odhalení, které ale naštěstí neposouvají její dílo mezi odpad telenovely. Všechny přehnané skutečnosti, jako útěk dvou víceméně šťastných teenagerů do jakéhosi hippie campu v Německu, dokázala vyvážit zbylými osudy, které v mnohém odráží dnešní dobu, nestálost rodiny a jejích hodnot.

Dějová linka sleduje postupně životy mladších hlavních postav, Patrika (Josef Trojan) a šestnáctileté Báry (Olga Wdowiaková), kteří se rozhodnou opustit své rodiny nebo Lucky, která rodinu opustit musí kvůli praktikám svého agresivního otce. Jejich příběhy doplňují cesty jejich rodičů, dvou maminek a partnerek (Vanda Hybnerová, Ivana Chýlková), jejichž rodinu naruší muž z minulosti (Tomáš Hanák), dále násilníka a alkoholika (Jaroslav Plesl), který má iluzi o lásce své ženy (Klára Pollertová-Trojanová) a své dcery, nebo Petra (Pavel Řezníček), milujícího muže, který chce poskytnout nový domov své nové rodině.

Když snímek sledujeme, prožijeme si mnohé, zasáhne nás dojetí, hrůza, vztek nebo i absurdita okamžiku.Když snímek sledujeme, prožijeme si mnohé, zasáhne nás dojetí, hrůza, vztek nebo i absurdita okamžiku, to, když sledujeme scénu, ve které právnička vypráví Yvettě (Chýlková), že není matka a že nemá na svého syna vůbec žádný nárok, i přesto že jej se svou partnerkou celý život vychovávala. Právnička navrhuje, že může být třeba tetou a my si v duchu říkáme, že něco je ve světě opravdu moc špatně.

Některé scény ale vytvoří na našich tvářích i úsměv, snímek naštěstí není laděn do nekonečné ponurosti a postavy sem tam nadhodí i vtípek. Vcelku se povedla i hudba k filmu, hlavní track uslyšíme hned několikrát, ale třeba hned úvodní znělka člověka zaujme víc.

Dabrowská celý film vystavěla na zdánlivém klidu, který se v obou rodinách najednou promění v paniku, vztahy se rozpadnou, rodiče ztratí své děti a děti se stávají rodiči. Segment Patrika a Báry je část snímku, která vyznívá nejodbytěji. Dvě děti utečou, policie po nich příliš nepátrá, žijí si s hipíky, pořídí si dítě a celou dobu bez jakéhokoliv příjmu. Rozhodně ale změní svou životní filosofii. Navíc Wdowiaková, která hraje Báru, působí velmi neupřímně a falešně, vedle klidného Trojana je jako zjevení z nějaké ukňourané pohádky.

No ono nakonec přijde tak trochu ukňouraný pohádkový závěr. Zatímco přes hodinu řešíme velmi autentické rodinné vztahy, i když trochu opepřené, konec přichází jako nějaká alternativní verze života. Vše se v dobré obrátí, a i když už nikdy nebude nic stejné, tak jsme ale všichni vlastně šťastní a zazpíváme si.

Režisérka v několika segmentech představuje život řady lidí, jejichž osudy se vzájemně proplétají na cestě za štěstím. Snímek nepostrádá zajímavý vztahový děj, povedla se k němu i hudební složka. Trochu ho shazuje závěr, který přenáší film z velmi realistické roviny a ironie života do neuvěřitelné idylky a šťastného konce až navěky jako v pohádkách. To je ale pouze drobné zaškobrtnutí snímku, jinak strávíme v kině příjemných 90 minut s celou řadou oblíbených herců a neotřelým dějem.

Zdánlivá idylka

Já ti dám, já tě přetáhnu

Došla nám vajíčka