Recenze: Skleněný / Glass

M. Night Shyamalan na třetí.

Je to tak, indický režisér a scenárista, který má na kontě například snímek Šestý smysl, je zpátky s novým dílem. Tím uzavírá svojí trilogii, která odstartovala v roce 2000 Vyvoleným a o 16 let později pokračovala díky nečekanému zvratu Rozpolceným. Shyamalan už od prvního traileru slibuje napínavou a záživnou podívanou, ta se však dostaví jen z části.

A to především v úvodu. Skleněný má beze sporu velmi silný začátek, který zaujme a vtáhne do děje. Prvotní rozjezd je zkrátka skvělý, ale to se pak někde v polovině utne a do závěru pak už příběh jen dokulhá. Navíc Shyamalan neustále slibuje epické vyvrcholení, z kterého však na konci nic není, a to je zklamání. Nicméně, i na úkor neúplného příběhu je snímek většinu času dost poutavý a baví. Na plátně se zkrátka neustálé něco odehrává a děj je natolik nepředvídatelný, že neustále drží pozornost.

A jaký vlastně je onen děj? Od vlakové nehody, která pomohla Davidu Dunnovi si uvědomit, že je zvláštní a takřka nezničitelný, uběhlo již 19 let. Nyní působí Dunn ve Filadelfii jako hrdina na plný úvazek a vysloužil si za to od obyvatel přezdívku Overseer. Když dochází k jeho střetu se Zvířetem, jednou z dvaceti čtyř osobností Kevina Wendella Crumba čili Hordy, skončí oba v psychiatrické léčebně pod dohledem doktorky Ellie Staple. Ta se zabývá jedinci, kteří si o sobě myslí, že jsou superhrdinové. Ve stejném ústavu leží i Dunnův „starý známý“ Elijah Price, který má velmi křehké lehko se lámající kosti, a ten si přezdívá Pan Skleněný. Co se však stane, když se spojí Pan Skleněný s Hordou? A jaké postranní úmysly má jejich psychiatrička?

Všechno do sebe tak pěkně zapadá.Na to všem se Skleněný pokouší odpovědět a daří se mu to. Shyamalan hází jeden zvrat za druhým a my se nestačíme divit. A přitom všechno do sebe tak pěkně zapadá. Je vidět, že Shyamalan to měl všechno již dlouho (zhruba devatenáct let) promyšlené. Realizace však bohužel neobstála obrovské medializaci, která byla na film vyvinuta, což fanoušky zamrzí.

Co však Skleněného opravdu drží nad vodou, jsou herecké výkony. Hlavní hvězdou je opět James McAvoy, který se tu představuje v ještě více rolích než ve Rozpolceném. Sám herec uvedl, že prvně předvedl 9 z osobností své postavy a zde k nim tentokrát přidává dalších 11. Jeho výkon je zkrátka ukázkový, a tak neuvěřitelně složitou roli (či spíše role) podává McAvoy s lehkostí. Navíc mezi jednotlivými osobnostmi přepíná nenuceně a jako na běžícím páse. Může se zdát, že občas trochu přehrává, ale jeho role si to zkrátka vyžaduje.

On samotný efekt, který tvůrci zvolili pro jeho přepínání mezi jednotlivými postavami, je neuvěřitelně působivý a dává herci dostatečný prostor, ukázat svůj talent.

Zpátky ale k obsazení. Skvělou oporou je McAvoyovi i Samuel L. Jackson, který se vrací coby Elijah Price čili titulní pan Skleněný. Je příjemné vidět Jacksona pro změnu v serióznější a emocionálně méně agresivní roli. Jackson tak zde dostává prostor předvést svůj talent, a i přes to, že je omezený (většinu dostává McAvoy) mu to jde náramně. Trojúhelník uzavírá Bruce Willis navrátivší se coby David Dunn, který si nyní říká Overseer. Willis nepodává nijak špatný výkon, ovšem oproti svým kolegům působí zkrátka slaběji. Nepomáhá ani fakt, že má snad nejmenší prostor z celé trojice a dohromady řekne tak deset vět. Role psychiatričky se pak ujala Sarah Paulson, která ve snímku spíš vadí a irituje, ale to byl snad záměr její postavy. V dalších rolích se pak vrací Anya Taylor-Joy coby Casey Cooke bývala oběť Crumba, Spencer Treat Clark jako Dunnův syn Joseph Dunn a Charlayne Woodard jako Priceova matka.

Kromě kvalitního hereckého ansámblu je ve filmu výrazný i hudební doprovod. O ten se postaral West Dylan Thordson (Joy, Já, Tonya apod.). Skladby si dobře hrají s všeobecným napětím v příběhu a dotvářejí jeho celkovou atmosféru. Kromě hudby jsou zajímavou složkou i nepoužité záběry z Vyvoleného, kterými Shyamalan prokládá celý děj.

Dohromady je Skleněný, dalo by se říci, takový rozpolcený film. Samotný začátek a zhruba první polovina jsou skvělé a poutavé. Od druhé poloviny však jde trochu o zklamání. Fanoušci předchozích dvou dílů zkrátka čekají jejich epické rozuzlení, které i tvůrci a postavy neustále navnazují, a k tomu prostě nikdy nedojde. Hlavní tahounem tu je McAvoy a jeho dvacítka osobností, který zkrátka svým výkonem nad ostatními dominuje. V těsném závěsu je pak Jackson a působivá je i Anya Taylor-Joy, ostatní se jen vezou s nimi. Skleněný má však natolik zajímavý děj plný nečekaných zvratů, že i tak baví a nenudíme se u něj. Zkrátka nejde o výrazně špatný snímek, ale dalo se od něj očekávat víc.

S tou kšiltovkou mě takhle nikdo určitě nepozná.

Když se z Nicka Furyho stane záporák.

Kdo mi snědl ten sendviiič?!

75%

Skleněný / Glass

Dohromady je Skleněný, dalo by se říci, takový rozpolcený film. Samotný začátek a zhruba první polovina jsou skvělé a poutavé. Od druhé poloviny však jde trochu o zklamání. Fanoušci předchozích dvou dílů zkrátka čekají jejich epické rozuzlení, které i tvůrci a postavy neustále navnazují, a k tomu prostě nikdy nedojde. Hlavní tahounem tu je McAvoy a jeho dvacítka osobností, který zkrátka svým výkonem nad ostatními dominuje. V těsném závěsu je pak Jackson a působivá je i Anya Taylor-Joy, ostatní se jen vezou s nimi. Skleněný má však natolik zajímavý děj plný nečekaných zvratů, že i tak baví a nenudíme se u něj. Zkrátka nejde o výrazně špatný snímek, ale dalo se od něj očekávat víc.