Recenze: Close

Noomi Rapace si hraje na Liama Neesona, a docela jí to jde!

Akční snímky jsou doménou mužů, ale to se Close pod taktovkou Netflixu snaží rázně změnit. Sam (Noomi Rapace) je nekompromisní osobní strážce, často v extrémních podmínkách, a nerozhodí ji žádná situace. Přesto není úplně nadšená, když dostane trochu nestandardní zakázku, bezpečně dopravit do Maroka mladou dědičku významné těžební společnosti, Zoe (Sophie Nélisse). Po smrti otce je péče o firmu samozřejmě to poslední, po čem rozmazlený sirotek touží, více ji zajímají večírky a marihuana, přičemž mezi její koníčky spadá také svádění bodyguardů. Právě proto její macecha (Indira Varma) usoudí, že potřebuje dohled ženy. Krátce po příjezdu do země se někdo pokusí Zoe unést a ve vyhrocené situaci si musí Sam se svou klientkou začít důvěřovat, jinak nejspíš ani jedna dlouho nepřežije…

Sam se sice na začátku nezamlouvá dělat někomu chůvu, ale v její minulosti se skrývá něco, co ji nakonec přiměje tento úkol přijmout. Získá si divácké sympatie hlavně tím, že není dokonalá akční hrdinka, která ví všechno a přepere každého chlápka. Naopak se často dostane do úzkých, ale je odhodlaná a umí improvizovat. Se svou vynalézavostí by nejspíš dokázala nepřítele zneškodnit i zubním kartáčkem. Se zavázanýma očima.

Vývoj jejich vztahu je poněkud kostrbatý, ostatně jako celý scénář.Ikonická role Lisbeth Salander předurčila Rapace k nabídkám na výrazné ženské hrdinky. Její silný výraz, ne zrovna obličej typické hollywoodské krásky a uvěřitelnost v bojových scénách funguje i zde. Už poněkolikáté potvrzuje, že dokáže utáhnout celý film, i když má slabší scénář nebo menší rozpočet. Nélisse jí zdatně sekunduje od chvíle, kdy se místo tupého pohledu rozmazlené slečinky postaví na vlastní nohy a začne se prát o svůj život sama. Vývoj jejich vztahu je poněkud kostrbatý, ostatně jako celý scénář, ale aspoň nemusíme čekat na moment, kdy se spolu zákonitě vyspí, což by v akčním žánru s mužem v hlavní roli asi hrozilo. Snímek se nechal inspirovat skutečnými osudy Jacquie Davis, která měla na starost osobní bezpečí například Nicole Kidman nebo J. K. Rowling, je tedy škoda, že výsledkem je dost průměrný film, ze kterého nemáme zrovna dojem, že ony situace někdo reálně zažil.

Je celkem bez debat, že na filmu více funguje ta drsná, akční stránka, než snaha o nějaký vývoj postav a jejich vztahu. Zápletka, jednání a dialogy bývají dost banální, s logickými chybami, a záporáka nám film cpe pod nos tak vehementně a okatě, že je nám jasné, že jeho (či její) „překvapivé“ odhalení bude naprosto laciné, a případný objev, že to vlastně záporák vůbec není, bude laciné taky.

Netflix už několikrát uvedl snímky, které divákům vyrazily dech. Tohle ale nebude ten případ. I když jsou hlavní tři hrdinky ženy a režii a částečně scénář měla na starosti také žena, Vicky Jewson, nejde o žádnou slabotu. Pokud holdujete akčnímu žánru a je to pro vás ten nejlepší relax, pak byste zklamaní být neměli. Noomi Rapace dokáže zachránit i film s plytkým scénářem, ale doufejme, že konečně dostane pořádnou hereckou příležitost odpovídající jejímu talentu.

Ženská emancipace na svém vrcholu.

„Takový nudný klient, měla jsem si vzít radši sudoku.“

Na romantiku v Casablance to nevypadá.