Recenze: Důvěrný nepřítel / Dôverný nepriateľ

Vaše blaho je jeho nejvyšší priorita. Co se stane, když vás umělá inteligence pozná lépe, než se znáte vy sami?

Komu by se nezamlouvalo žít v inteligentním domě, který vám připraví ranní kávu, vysaje za vás v obýváku, pustí oblíbenou hudbu nebo s vámi poklábosí během práce. Ambiciózní sochařce Zuzaně (Gabriela Marcinková) všechny tyto výhody přineslo manželství s programátorem Andrejem (Vojtěch Dyk), který pro nadnárodní firmu spoluvytváří chytré domácnosti.

Nikdy nevíte, kdo se zrovna dívá…Na první pohled to vypadá jako pohádka, co o pár let předběhla naši dobu. Avšak luxusní palác ze skla a dřeva, který ovládáte pouhým hlasem a který dokonce rozpozná vaše emoce a znamená naprostou revoluci v bydlení, se pro Zuzanu brzy stane děsivou noční můrou. Když se mladý pár nastěhuje do prototypu postaveného kdesi uprostřed hlubokého lesa, ukáže se, že maximální luxus si vždy nejde ruku v ruce s maximálním bezpečím. Nikdy nevíte, kdo se zrovna dívá…

V mysteriózním thrilleru Karla Janáka na diváky skutečně čeká slibovaná spousta napětí a mrazivých scén. Svůj podíl na tom mají herecké výkony protagonistů nebo Ondřeje Malého, který chvílemi budí strach srovnatelný s děsem z pohyblivých kamer, jež Zuzanu pronásledují na každém kroku. Tísnivou atmosféru pak dokresluje hudba, o kterou se postaral Ondřej Gregor Brzobohatý.

Důvěrný nepřítel, který svou zápletkou místy připomíná některý z dílů známého britského sci-fi seriálu Černé zrcadlo, si pohrává s kinematografií roky omílanou otázkou: Může přijít den, kdy bude naše vlastní technologie krok před námi? Naštěstí pro Janákův snímek přišli tvůrci s poměrně překvapivým twistem na závěr, kterým film hodili zpět do škatulky psychologického dramatu s prvky sci-fi.

Celých 108 minut nás film drží v očekávání a napětí graduje, bohužel to ve finále nestačí. V porovnání s jinými snímky s podobným námětem, zapůsobí Důvěrný nepřítel jako fajn podívaná na jeden večer, málo kdo si jej ale zřejmě bude chtít zopakovat. Šedavá atmosféra je možná až příliš slitá do jednoho celku a film tak působí „nemastně a neslaně“. Ani známé tváře tak nevyvážily fakt, že film neobsahuje žádný výrazný prvek, kterého by se divák chytil. Jeho potenciál se tak ztrácí kdesi v mlze.

To je on. Dáreček s Velkým bratrem gratis.

Bude Andrej věřit svému dílu nebo své ženě?

A kdo je tohle?

55%

Důvěrný nepřítel / Dôverný nepriateľ

Celých 108 minut nás film drží v očekávání a napětí graduje, bohužel to ve finále nestačí. V porovnání s jinými snímky s podobným námětem, zapůsobí Důvěrný nepřítel jako fajn podívaná na jeden večer, málo kdo si jej ale zřejmě bude chtít zopakovat. Šedavá atmosféra je možná až příliš slitá do jednoho celku a film tak působí "nemastně a neslaně". Ani známé tváře tak nevyvážily fakt, že film neobsahuje žádný výrazný prvek, kterého by se divák chytil. Jeho potenciál se tak ztrácí kdesi v mlze.