Recenze Problémy prvního světa: Série nesoudí ani neradí, jak na ně, jen nastavuje zrcadlo

Spolu se společností se mění i její trable.

Začínající režiséři Elad Keidan, Jan Hecht, Jakub Felcman a Anna Kopecká dali dohromady své krátkometrážní snímky a stvořili pásmo s názvem Problémy prvního světa.

Izraelský režisér Elad Keidan přispěl filmem Jedno a půl přání o dvou rybářích, kteří rybaří příliš blízko u sebe, a když se jim vlasce zamotají, nemohou se rozhodnout, čí je ryba. Vzhledem k tomu, jak snímek pokračuje, je humorným a abstraktním pojetím jak politiky moderních států, tak i mnohých sporů mezi jejich občany. Ve skutečnosti jsme sobečtí, ale chováme se rádoby slušně, takže nikdy nic nedopadne tak, jak jsme původně chtěli.

Jan Hecht do svého bakalářského snímku jako jediný obsadil známé herce. Lenku Vlasákovou sledujeme coby zničenou primářku dětského oddělení, která v nemocnici končí a jede za štěstím do Německa. Nejsnáze její problém lze popsat jako vyhoření, navíc jí jediný syn odchází na vysokou a s manželem už to není, co bývalo. Film se postupně od řešení těchto trablí dostane k dost černohumorné situaci, ve které se matka i otec jako ti správní lékaři pustí do domácího prokapávání svého syna.

Čtyři krátké snímky, které jsou o každý o něčem jiném, ale přesto mají společného jmenovatele.Film Někdy je to jenom řeka je z celého cyklu pravděpodobně nejslabším článkem. Anna Kopecká nabízí na jedné straně zajímavý pohled na volný den jinak vytíženého člověka, který neví, co si s volnem počít, a na druhé straně na jeho vystresovaného kamaráda, který se nemůže dovolat své mamince a myslí si, že se něco stalo. Příběh ukazuje zjevnou absurditu, ve které se druhý muž vydává za svou matkou až poté, co mu zvedne telefon. Natočený je snímek hezky, s dlouhými záběry a jasným záměrem, nejvíce ho ale ruší osoba vypravěčky, která se k melancholické atmosféře prostě nehodí.

Jakub Felcman si vybral téma, které potěší každého studenta vysoké školy, jeho snímek se totiž jmenuje Konzultace poslední den zkouškového období. V něm zjevně lajdácký student neodevzdá seminární práci a hrozí mu vyloučení ze školy. Neoblomného profesora ale brzy přesvědčí o své neprůstřelné pravdě a dosáhne svého. Oba se rozcházejí s vědomím, že nic nevyřešili. Tenhle film má sice trochu víc nadsázky, ale opět poměrně přesně ukazuje pravdivý průběh studia leckterého vysokoškoláka. Působí to absurdně, když si pomyslíme, že takový teenager v chudé zemi třetího světa by dal všechno možné za to, aby mohl studovat.

Čtyři krátké snímky, které jsou o každý o něčem jiném, ale přesto mají společného jmenovatele. Ústředním motivem všech jsou problémy, které by se mohly zdát malicherné, ale které ovládají život moderní společnosti. V některých momentech podané s nadsázkou, v dalších s tragickou definitivností, příběhy tohoto krátkého cyklu tvoří neobvyklou souhru a jeden druhý doplňují. Byl to dobrý nápad dát je dohromady pod všeříkající hlavičkou Problémy prvního světa.

Máš horečku

Ten floutek jde chytat moje ryby

V nemocnici jako ve vězení