Recenze Na špatné straně: nehollywoodské, nekorektní krimi bez kompromisů

Pořádná dávka násilí, na kterou si ovšem divák počká.

Ke zločinu se někdy uchýlí i poměrně normální lidé, a to jen proto, že se ocitli ve zdánlivě bezvýchodné situaci. A někdy se to stane i těm, kteří doteď zločinům zabraňovali: policistům. Brett Ridgeman (Mel Gibson) a Anthony Lurasetti (Vince Vaughn) jsou parťáci s trochu drsnějšími metodami. První z nich má nemocnou ženu, dceru trpící v nebezpečné čtvrti, do penze mu zbývá už jen pár let, na povýšení to nikdy nedotáhl a peníze na zajištění lepší budoucnosti pro rodinu nemá jak sehnat. Jeho kolega si sotva může dovolit snubní prsten pro přítelkyni, ale světlé zítřky jí slibovat také nemůže.

Život těchhle poldů už tak není procházka růžovým sadem, a do toho spadne pomyslná poslední kapka, kterou přeteče pohár jejich trpělivosti. Při zatýkání drogového dealera si počínají poněkud drsněji a náhodný kolemjdoucí je natočí. I když právě zabránili tomu, aby se do ulic dostala obří dávka drog, místo hrdinů jsou z nich zostuzení rasisti a násilníci, jejichž tváře a jména jsou vláčena médii, a pochopitelně se nevyhnou suspendování. Po letech služby se rozhodnou přejít na druhou stranu a vzít si to, co jim podle nich náleží. Rozhodnou se okrást místního gangstera, který zase okrádá jiné. Že je nečeká pohodová noc, to je v rukách scénáristy/režiséra S. Craiga Zahlera jasné.

Přes všechno násilí, které nám předkládá, je to i skvělý vypravěč.Přes všechno násilí, které nám předkládá, je to i skvělý vypravěč. Dá si načas a představuje nám postavy, nechá nás prožít jejich každodenní tíživou přítomnost bez nadějných vyhlídek na zlepšení. Do (konečně) rozjíždějící se akce klidně vloží působivý mini-příběh matky (Jennifer Carpenter), která se krátce po porodu musí s nechutí vypravit znovu do práce. Oběti krutostí tu vždy nejsou jen anonymní tváře. Ale než se dostaneme do krvavého finále, tak si v tomto více jak dvouapůlhodinovém syrovém kousku ještě hodně posedíme v autě za žvýkání hamburgeru.

Problémy hrdinů se liší, pochází z různého prostředí, jsou různě staří, ale jedna věc je spojuje. Zoufale potřebují změnit svůj život k lepšímu, a k tomu potřebují peníze. Málokterá postava je tu „dobrá“, ale přesto k většině z nich pocítíme sympatie a větší či menší míru pochopení. I když se nakonec dostanou do příšerné situace, nikdo se nechce vzdát, protože jejich každodenní život je tak mizerný, že bez balíku peněz se k němu odmítají vrátit. To se budou radši dál účastnit téhle kruté hry kdo s koho. A my jen napjatě čekáme, kdo vyvázne.

V tomhle krvavém krimi náš nečeká složité vyšetřování vraždy, odhalování korupce, ani touha po pomstě. Hrdinové prostě chtějí peníze. Zahler rozjíždí příběh pomalu, nedělá to ostatně ve svém filmu poprvé. Servíruje nám násilí, drama, překvapení, syrovost. Nesnaží se být přehnaně korektní a nikoho neurazit, natočil film tak, jak chtěl, ne jak to vyžaduje Hollywood. A jeho diváci to ocení.

„Za tohle si zasloužíme víc než koblihu.“

Takhle se prémie běžně nevybírají.

Slušivá maska je základ úspěšné akce.