Recenze: Shazam! nenabízí o moc víc než zábavu, ovšem poctivou

Řeknete Shazam! a je tu nový komiksový hit.

Superhrdinové bývají většinou rozumní, zodpovědní a vědomi si svého poslání. Ne tak Shazam. Ostatně co očekávat od teprve čtrnáctiletého kluka? V novém akčním komiksovém snímku nás čeká spousta zábavy, ale vzhledem k věku hrdiny nemůžeme očekávat zrovna brutální vtipy na úrovni Deadpoola. A ve 132 minut dlouhém snímku se dá nasekat chyb docela hodně.

Teenager se rázem mění v dospělou a osvalenou verzi sebe sama.Billy (Asher Angel) žije v pěstounské péči, ale většinu času jen utíká od svých opatrovníků a snaží se vypátrat svou pravou mámu. Nechce se s nikým bratříčkovat, ani zbrusu nová pěstounská rodina ho nezajímá. Jenže ho v životě čeká zásadní zvrat. Billy se ke svému zděšení jednoho dne ocitá v podivné jeskyni, kde mu ještě podivnější čaroděj předává poslání chránit svět. Vidí v něm totiž potenciál dobrého člověka s ryzím charakterem. Teenager se rázem mění v dospělou a osvalenou verzi sebe sama (Zachary Levi), navíc v nepřehlédnutelném kostýmu. Ale co je hlavní, má řadu superschopností a vlastností, například sílu Herkula, odvahu Achilla nebo moudrost Šalamouna, které dohromady tvoří jméno Shazam.

Jeho nové mentální schopnosti se ale zezačátku určitě neprojevují, protože žádný puberťák není připravený na to být hrdinou a zachraňovat životy, a už vůbec ne rovnou celou planetu. Není tedy divu, že místo konání dobra spíše chodí za školu a předvádí lidem triky za pár drobných na pytlík brambůrek. Hlavnímu hrdinovi to prostě přijde cool, využívá moc ke svému prospěchu. Chvilku potrvá, než mu dojde, že s ní ruku v ruce přichází i zodpovědnost.

Oči mu zcela otevře až bývalý neúspěšný kandidát na jeho „pozici“ Thaddeus Sivana (Mark Strong). Čaroděj mu kdysi dal šanci, ale Thadda lákala spíše temnota, takže byl odvrhnut. V průběhu let se z něj stal hodně frustrovaný a posedlý muž, který chce všem dokázat, že je dost dobrý. Získal moc sedmi smrtelných hříchů, které představují docela nevýrazné obludy, a samozřejmě teď světu hrozí… no, asi něco špatného. V cestě ale stojí Billy/Shazam, aniž by o tom věděl, natož o to stál. Stane se z něj nakonec superhrdina? A pokud bude potřebovat pomoc, bude se mít na koho obrátit, když vždycky vyznával heslo „každý sám za sebe“?

K praštěnému a hravému snímku se hodí oba představitelé hlavní role, i když Levi skutečně vyniká a jako potrhlý a (většinu snímku) zbabělý Shazam se bezpochyby zapíše do paměti diváků na velmi dlouho. Jeho komediální talent a schopnost interakce s malým Grazerem (nevlastní bratr Freddy) snímku výrazně přidávají. Jinak jsou vedlejší postavy spíše ledabyle načrtnuté a filmu to nesvědčí. Strong se svým tradičně mrazivým pohledem má dost velké charisma na to, aby uhrál skvělého záporáka, takže třeba u něj je dokonale vidět, jak je postava plochá a herec nevyužitý. Prostě jen chlápek s holou hlavou, modrým okem a naštvaným výrazem.

Shazam! není nic pro fanoušky temnějších komiksových filmů. Na ty, co hledají zábavu, akci a lehké morální poučení, čeká pořádně dlouhý večer plný scének superhrdiny, který se musí teprve naučit být super. I hrdina. Filmu se to naštěstí podaří už v prvních minutách. Až uvidíme tuto postavu příště, budeme mít zdlouhavé představování za sebou a vychutnáme si ho ještě o něco víc.

Bratři, jak se patří.

„Nesahej mi na prsa!“

„Tak kde je ten zloduch? Potřebuju se před ním schovat…“