Recenze The Beach Bum: Nejeden divák si bude myslet, že se McConaughey zbláznil

Marihuanová fantazie o tom, jak si užívat života. Pokud jste bohatí.

I když plakát evokuje nejnovější komiksovou akci, tento film se dá zařadit spíše do kategorie komedie, konkrétně marihuanové komedie. A pokud máte dojem, že takový název žánru je nesmysl, po zhlédnutí změníte názor. Režisér Harmony Korine prostě rád provokuje a s tímto pokusem o veskrze pozitivní film na tom není jinak. Kladný vztah k drogám či alespoň ohromná míra tolerance k nim je takřka podmínkou k tomu, abyste vydrželi jeho dílo do konce.

Moondog (Matthew McConaughey) tráví své vysmáté dny ve společnosti žen a drog.Moondog (Matthew McConaughey) tráví své vysmáté dny ve společnosti žen a drog, je to stárnoucí básník, který už skoro nepíše a údajně je geniální, o čemž nás za celých 95 minut nepřesvědčí a nepřesvědčil by nás ani za celé roky. Všichni ho z neznámých důvodů uznávají a zbožňují. Ať už je to jeho manželka Minnie (Isla Fisher), dcera (Stefania LaVie Owen), o které otec ani neví kolik jí je let, nebo povedení kamarádi v čele se Snoop Doggem. Někomu možná bude hlavní hrdina připadat jako „cool týpek“, ale je to spíše líné budižkničemu, co nezvládá žít v realitě. Na životním stylu postavy není nic obdivuhodného ani záviděníhodného.

Po určitém zvratu se Moondog ocitá bez peněz a majetku, manželky, a musí na odvykačku. Už to skoro začíná vypadat nadějně, že film bude mít nějaký děj. Ale chyba lávky. „Hrdina“ prchá a začne obrážet svoje kamarády v jejich vilách a na lodích, aby si s nimi užíval „ženy, víno a fet“. Že bychom se dočkali nějakého vývoje postavy, o to se v tuto chvíli přestáváme bát.

Jsou zde momenty, kdy jediné, co nás chrání před McConaugheyho úplnou nahotou, je psací stroj umístěný na příslušné partii. On si v roli evidentně užívá spoustu zábavy, ale koukat na něj, to už taková zábava není. I oněch 95 minut se zdá jako celé odpoledne. V dalších rolích se objeví Jonah Hill nebo Zac Efron. Jen absurdní scénka se sjetým milovníkem delfínů (Martin Lawrence) na chvilku vzbudí dojem pořádné komedie.

Filmu chybí tak nějak úplně všechno. Možná se nás snaží inspirovat, abychom životem jen proplouvali, na vše hleděli s úsměvem, a že štěstí je jen stav duše. Nezapomínejme ale, že postava Moondoga je bohatá, respektive má bohatou ženu a kamarády. Žít svým životním stylem může jen díky penězům a známým, člověk s normálními podmínkami má jaksi smůlu.

Někdy nezáleží na tom, kdo ve filmu hraje. I kdyby to byla sebevětší hvězda, nemůže zachránit snímek, který nemá příběh, pointu, vývoj, nápad, a jde jen o přehlídku bizarních scének a sexuálních i drogových orgií. Tento snímek je joint ubalený z promrhaného talentu a vašeho volného času.

Pokud máte pocit, že v životě vám ke štěstí chybí jen Matthew McConaughey v ženských šatech, mezi ženskýma nohama, na párty, na jachtě, a především na drogách, pak je pro vás The Beach Bum skvostnou podívanou, kterou jste hledali. A ostatní diváci, hledající prakticky cokoli jiného, si ho můžou v klidu nechat ujít.

„A vy jste kdo? Hrozně se podobáte mojí dceři.“

Profesionální tenisté se tímto modelem nejspíš inspirovat nenechají.

„Tak jak tu novou knížku začnu? Lorem ipsum dolor sit amet…“