Havran / The Raven – recenze

[singlepic id=2046 w=200 h=200 float=left]Geniální mysl Edgara Allana Poea je vtažena do hry důvtipu.

Začněme netradičně a hned v úvodu si nalijme šálek čistého čaje. Pokud od Havrana očekáváte strhující mysteriózní thriller hodný Poeových děl, budete zklamáni. Nemohu a ani nechci říct, že režisér James McTeigue (Invaze, V jako Vendeta) natočil doslova propadák, ale žádná sláva to taky není.

Havran je fiktivní příběh o tom, jak je legendární spisovatel Edgar Allan Poe (John Cusack) vtažen do ďábelské hry sériového vraha, ve které je v sázce víc, než by si umělec kdy přál. O život půjde nejenom jemu, jeho milované Emily (Alice Eve), ale i všem nešťastníkům, kteří se do této smrtonosné rošády zapletou. Vše se bude snažit rozlousknout cílevědomý a mladý baltimorský detektiv Fields (Luke Evans – Souboj Titánů, Tři mušketýři) s vydatnou pomocí geniálního autora.

Pokud od filmu očekáváte, že na plátně naleznete originálně ztvárněna a do filmu zakomponována Poeova díla jako jsou Havran, Jáma a kyvadlo, Černý kocour a další,  budete zklamání. Tyto povídky slouží jen k tomu, aby nějakým způsobem dohromady slepily sérii vražd a daly jim společného jmenovatele. Pokud se začínáte obávat, že vás čeká jen klasická „detektivka“, kde se honíte od jedné vraždy k druhé a sbíráte jednu indicii za druhou, přičemž závodíte s časem, abyste zachránili poslední oběť, nepotěším vás. Právě toto je celá náplň filmu. Co se děje týče, nečekejte žádnou slávou, ale jen klasickou rutinu.

Co se ale Havranovi podařilo, je atmosféra. I když příběh celkově za moc nestojí, herci, kostýmy a lokace dodávají filmu určitý punc gotického horor-thrilleru. Exteriéry kostela, spletitá sít podzemních kanálů, scény z divadla, ale i obyčejná chůze Edgara Allana Poea temnými uličkami působí dostatečně mrazivě a napínavě. Nemalou zásluhu na pozitivním duchu snímku má právě John Cusack, který se po hlavě vrhl do studia Poeových děl, rozmlouval s odborníky a dokonce zhubl 11 kilo, aby se co nejlépe vtělil do role geniálního umělce a alkoholika.

U Havrana se tluče naprosto tuctový děj s povedenou temnou atmosférou a aurou filmu. Ale znáte to, pokud máte dobrý monitor, ale špatnou grafickou kartu (či naopak), s výsledkem nemůžete být nikdy spokojeni. Právě proto se The Raven zasekl někde na půli cesty a je to škoda. Tato látka totiž nabízela mnohem více, než bylo využito. Doufejme, že se odhodlá někdo další a tématu Edgar Allan Poe bude dopřáno náležité zpracování.

Geniální detektiv a spisovatel v souboji myslí.

[singlepic id=1708 w=400 h=300 float=center]

Osvítila mě múza, dejte mi pero a papír, než bude pozdě.

[singlepic id=1710 w=400 h=300 float=center]

I v temnotě se najde anděl.

[singlepic id=1711 w=400 h=300 float=center]

0%

U Havrana se tluče naprosto tuctový děj s povedenou temnou atmosférou a aurou filmu. Ale znáte to, pokud máte dobrý monitor, ale špatnou grafickou kartu (či naopak), s výsledkem nemůžete být nikdy spokojeni. Právě proto se The Raven zasekl někde na půli cesty a je to škoda.