Recenze Bez věcí nad věcí: Florian David Fitz se zamýšlí nad materialismem

Věci, nebo přátelství? Co je důležitější?

Toni a Paul jsou kamarádi už odmala, dokonce spolu založili i firmu. Při oslavě posledního úspěchu v opilecké náladě uzavřou poněkud zvláštní sázku o to, kdo z nich vydrží déle bez všech svých věcí. Pravidla jsou jednoduchá: sto dnů sto věcí, začínají od píky, bez ničeho, pak si každý den mohou vzít jednu věc dle vlastního uvážení. A co je v sázce? Kdo prohraje, půlku svého podílu přepíše na jejich zaměstnance. Tato neobvyklá zkušenost však přináší nečekaná zjištění a dochází i k přehodnocení životních hodnot.

Snímek má přímočarý děj, který má na svém konci jasnou pointu a poslání.Režisér a scénárista Florian David Fitz, který stojí za mnohými současnými německými filmy, se tak i v divácích snaží vyvolat jakési zamyšlení nad životem. A to se mu většinu času daří poměrně dobře. Snímek má přímočarý děj, který má na svém konci jasnou pointu a poslání. Cesta k tomu je však poněkud kostrbatá. I když má příběh docela rychlý a nadějný rozjezd, tak se někde v přibližně druhé třetině trochu zasekne. Chvílemi se děj zkrátka příliš vleče a některé vedlejší linie, jako třeba ta se zvláštní extravagantně se oblékající ženou, jsou zkrátka bezpotřebné.

Nepomáhá pak ani fakt, že se snímek tváří jako komedie, ale vlastně z velké části komedií není a je spíše jejím opakem, dramatem. Nutno říct, že to by ani tak nevadilo, neboť tento aspekt je podán sympaticky a vkusně, ale tvůrci by zkrátka měli hned narovinu uvést, jak to tedy je. To však nic nemění na tom, že ona komediální stránka, nebo aspoň ta trocha co tu z ní je, je docela povedená a snímek i herci baví, když to jde.

Tím se dostáváme i k samotnému obsazení. Jednu z hlavních rolí si tu střihnul i již zmíněný autor celého díla, Fitz. Ten podává kvalitní výkon, kterému nechybí dramatičnost, humor ani sympatičnost. Podobně je na tom jeho kolega Matthias Schweighöfer, který je možná o něco výraznější. Nejlépe však oba herci vyznávají společně. Jejich sdílené scény jsou tím nejlepším, co může celá podívaná nabídnout. Společně zkrátka tvoří sehraný tým, který si na plátně rozumí a má nepopíratelnou chemii. Ostatně Fitz a Schweighöfer se spolu objevili již v několika filmech, a tak je prostě jasné, že jim to dohromady funguje.

Kdo tu však nefunguje, jsou paradoxně ženské představitelky. Hlavně tedy dvě z nich. Jmenovitě jde o Miriam Stein a Sarah Victoria Frick. Obě dámy působí poněkud křečovitě a příliš tlačí na pilu. A to bohužel trochu kazí celkový dojem.

V závěru je Bez věcí nad věcí poměrně sympatická a zábavná podívaná. Avšak moderní tématika s nejrůznějšími technickými vymoženostmi a hipstersky se oblékajícími postavami, či jejich možná příliš častá nahota, zkrátka nemusí být pro každého. Největším plusem však stále zůstávají Fitz a Schweighöfer, bez kterých by to zkrátka nefungovalo. Dohromady však snímek nabízí zajímavý příběh, který má chytrou pointu a zavádí k zamyšlení, což je v dnešní době docela neobvyklý jev.

Ach, jak jsou ty koupele ve dvou romantické.

Nastal ten správný čas k poměřování… ega.

Že by live action remake Pata a Mata?