Recenze: Vlastníci jsou povinností pro členy SVJ, ale bavit se u nich budou všichni

Tragikomedie o třech dějstvích.

Tak by se dala nazvat snad každá schůze svazu vlastníků bytových jednotek (čili SVJ). Kdo to zažil, tak chápe, kdo ne, pochopí. A jaké absurdity mohou taková jednání dosáhnout, autenticky popisují právě Vlastníci, celovečerní režisérský a scenáristický debut Jiřího Havelky.

Ten se ve své prvotině představuje jako schopný filmař a přináší divákům záživnou podívanou, která zkrátka baví. Havelka si s adaptací stejnojmenné divadelní hry souboru Vosto5 náležitě pohrál, nejen scenáristicky ale i stylisticky. Snad i díky tomu vlastně i celý film působí jako taková hra. Ostatně tomu nahrává i fakt, že zhruba 90 procent příběhu se odehrává na jednom místě, tedy v zasedací místnosti. Jen občas se objevují krátké záblesky do bytů oněch titulních vlastníků.

Sledujeme tak vlastně hodinu a půl trvající domovní schůzi, a že takové zasedání SVJ může bavit.Sledujeme tak vlastně hodinu a půl trvající domovní schůzi, a že takové zasedání SVJ může bavit. Tahle konkrétní nepostrádá spád, humor ani dramatický náboj, zkrátka najdeme tu vše. Za to však snímek z největší části vděčí svému hvězdnému obsazení, které osobitě představuje barvitě vykreslené postavy. Každý z nich něčím vyčnívá a představitelé si se svými postavami náležitě pohráli. Dohromady tak tvoří takovou nesourodou skupinku Vlastníků, kteří se celou dobu snaží vyřešit aspoň ten první bod na seznamu, ale moc se jim to nedaří, jak už to, tak bývá.

Celému tomu velí paní Zahrádková (Tereza Ramba), coby předsedkyně SVJ. Výsledky, či spíš nevýsledky, schůze pak zapisuje její manžel (Vojtěch Kotek). Na správný právní chod jednání pak pedantsky dohlíží paní Roubíčková (Klára Melíšková). Bezradná paní Horvátová (Dagmar Havlová) se zase snaží všechno komentovat. Naivní pan Švec (David Novotný) zastupuje svoji maminku a nechápe systém hlasování. Paní Procházková (Pavla Tomicová) hledá způsob, jak zužitkovat svůj majetek a její zástupce pan Novák (Ondřej Malý) má zase firmičku pro každou situaci (ocelářství, zámečnictví, ale třeba i zverimex). Slovák a gay pan Nitranský (Andrej Polák) touží po stabilní půdě v domě. Pan Kubát (Jiří Lábus) si zase stojí za tím, že dřív bylo přece líp a všichni si věřili. V pozadí číhají dvojvaječná dvojčata Čermákovi (Kryštof Hádek, Stanislav Majer), kteří mají firmu, co všechno hravě zaplatí. Novomanželé a noví sousedi Bernáškovi (Jiří Černý, Maria Sawa) to pak celé v šoku sledují. A pan profesor Sokol (Ladislav Trojan) to všechno raději ani nekomentuje.

Těžko říct, kdo ze jmenovaných herců podává nejlepší výkon, každý je výrazný svým způsobem a jeden bez druhého by nemohli fungovat. Zkrátka spolu tvoří sehraný tým. Důkazem je například to, že často mluví chaoticky jeden přes druhého a přes to, to vše působí přirozeně.

Za jeden z nejsilnějších momentů pak platí hysterický (i historický) proslov Terezy Ramba. Velmi výrazný výkon podává i Dagmar Havlová, která se do prostoduché a nepěkné paní Horvátové doslova převtělila jako chameleon. Skvěle si nahrává i s Jiřím Lábusem čili panem Kubátem, se kterým si mezi sebou prohazují památné hlášky.

Těch, jakožto i vtipných gagů, je ve snímku plno (viz výše). Je dosti pravděpodobné, že některé se časem vžijí a stanou se kultovními. „Plyn byste měli nechat… na sebevraždu,“ je jen jedním z mnoha příkladů. Absurditu celé této situace pak mimo jiné podtrhává i ironicky zvolený symfonický hudební doprovod, který se ve vyhrocených situacích ještě stupňuje.

Vlastníky v zásadě skvěle vystihuje slogan jejich plakátu: „Komedie, pro ty, co to nezažili. Drama pro ty, co tím žijí.“ Havelka ve svém debutu zkrátka realisticky zobrazuje atmosféru zasedání SVJ. Baví nejen neotřelé a všední téma, ale i divadelní stylizace prostředí. Hlavním tahákem je pak hvězdné obsazení a jejich skvělé výkony. Když se do toho přimíchá nenucený kvalitní humor, tak je jasné, že Vlastníci jsou bezesporu jedním z nejlepších českých počinů letošního roku.

„Kdo chce jít domů?“

„Slavnostně přísahám, že budu kontrolovat právní předpisy.“

„A teď se všichni pomodlíme, aby nám ta schůze dobře dopadlo.“