Recenze: Sviňa zamrazí ty, kteří mají blízko ke Slovensku

I v malé zemi se dějí velké věci.

Všemocný a nezastavitelný mafián manipulující politiky i církví servíruje partnerům zdrogované nezletilé dívky, podplácí úředníky na denním pořádku, parkuje si kde chce, s lidmi kolem zachází, jak se mu zrovna zlíbí. Ze své jachty organizuje podvody a zbavuje se mrtvol bez mrknutí oka. Na vše má přece nárok. To je takový běžný program hlavního záporáka příběhu, který bohužel nevzešel z bujné představivosti některého z proslulých autorů severských detektivek, ale byl inspirován děním na Slovensku.

Politický thriller na motivy knihy Arpáda Soltésze se sice hned v úvodu distancuje od skutečných událostí a osob, ale nedá velkou práci spojit si filmové charaktery s realitou. Nemusíte být Slovák ani žádný specialista na tamní politické dění, příběh je prezentován srozumitelně, včetně všemožných machinací, kauz a propojení jedné osoby s druhou. Události, které Soltésze inspirovaly, jsou šokující a mrazivé. Jako by malá země neměla na takový skandál nárok. Ovšem realita je stále silnější než dění na plátně. Kvalita filmu není taková, aby se nás příběh výrazněji dotkl, pokud nám na srdci neleží právě blaho našich sousedů.

Ne že by se snímek vyloženě nepovedl. Divákovi se z něj udělá zle či smutno celkem bez problémů. Ovšem co naplat, film vznikl pro cílovou skupinu v konkrétní zemi, aby si tam před nadcházejícími volbami každý dvakrát rozmyslel, zda se za sladkými sliby a pozitivními slogany skrývá alespoň trochu slušný člověk, nebo právě “sviňa”. Autoři Mariana Čengel Solčanská a Rudolf Biermann se snažili především dát rychle dohromady nepříjemný, ale snadno pochopitelný výklad událostí, než vybrousit scénář k dokonalosti a zabývat se psychologií postav.

Charaktery jsou dost černobílé.Charaktery jsou tedy dost černobílé, záporáci jsou samozřejmě odporní a slizcí a dělají jen samé zlé věci, od braní drog po neustálý sex se zneužívanými dívkami, zatímco dobráci pracují ve dne v noci a nabízejí oněm dívkám vlastní svačiny. Kýčovitou třešničkou na dortu je pavouk lezoucí po zaprášené fotce zavražděné dvojice, třikrát opakovaný citát, nebo že těhotná žena musí vyžadovat k jídlu nakládané okurky. Ne všechny výkony se dají označit za oslnivé, ale herci se také ne vždy mohli opřít o dostatečně silné dialogy. Dojem ze Svině a celkově zájem o ni tedy bude úzce souviset s tím, jak blízký vztah má divák ke Slovensku. Tvorba takových filmů je ale důležitá, a proto si trochu shovívavosti zaslouží.

Chtělo odvahu a odhodlání takový film natočit a samozřejmě Svini pomáhá, že se dostala do kina už dva roky po kauze. Škoda, že musí dojít k vraždě, aby takový materiál byl pro filmaře a diváky zajímavý. Pro Slováky půjde o reálnou, mrazivou podívanou, kterou možná právě nyní mnozí z nich potřebují. Pokud jde ale o film jako takový, děj je poměrně prostý, postavy příliš černobílé a jejich chování jakbysmet. Všem jde o peníze, moc a ukojení ega či pudů. Možná člověk nemusí být na první pohled grázl, možná to může být sympaťák s úsměvem z volebních letáků.

Když je co slavit…

Pokud máte nakradeno, je třeba si to užít.

„Řeknete nám mimo záznam, proč jste na pole přišla v lodičkách?“