Recenze: Frčíme je standard Pixaru a sympatická podívaná, nenabízí však nic objevného

Roadtrip dvou elfích bratrů.

Frčíme je nejnovější počin společnosti Pixar, která má na svědomí animáky jako Příběh hraček, Úžasňákovi, Příšerky s.r.o., Vzhůru do oblak nebo třeba V hlavě a mnohé další klasiky. Ani tentokrát toto proslulé studium nezklame, přináší především dojemnou a sympatickou podívanou, která vznikla pod režisérskou i scenáristickou taktovkou Dan Scanlona, mimochodem jde o jeho druhý celovečerní počin po Univerzitě pro příšerky. Nejde však o nic převratného. A v tom tkví háček.

Setkáváme se zde se dvěma elfími bratry, Ianem a Barleym. Začíná to už samotným příběhem. Ten je simplicitní a konzistentní. Setkáváme se zde se dvěma elfími bratry, Ianem a Barleym. Ti žijí ve světě plném fantastických tvorů, jako jsou jednorožce, draci, kyklopové či víly. Kdysi zdejší obyvatelé používali magii, jenže ta se s příchodem nových technologií vytratila. Ian a Barley se jednoho dne společně vydávají na dobrodružnou výpravu za cílem sblížit se s jejich zesnulým otcem. Přitom také zjišťují, zda v jejich světě zůstal ještě aspoň kousek toho kouzelného.

Jak je z premisy vidět, děj je poměrně přímočarý. Hrdinové jsou navíc poměrně sympatičtí a je snadné se s nimi ztotožnit. V tomto ohledu je také podstatné zmínit, že jedním z nejdůležitějších a nejsilnějších bodů filmu je vyobrazení jejich bratrského pouta. Právě na tom je postavená celá podívaná, a tvůrcům se povedlo přiblížit jejich vztah divákům velice věrohodně. Jsou to především jejich sdílené momenty, které nejen baví, ale hlavně dojmou.

Na druhé straně však snímek ničím nepřekvapí a trochu se vleče. To je jeho největší problém. Příběh je zkrátka trochu roztáhnutý, a i když má stopáž méně než dvě hodiny, tak je Frčíme poměrně rozvleklé a neuškodilo by mu zkrácení. Navíc díky tomu chvílemi trochu nudí a menší diváci, pro které je film především určen, mohou vlivem toho ztrácet pozornost. Zkrátka ději chybí místy energie a je celkově trochu unylý.

Ovšem to je jedno z mála negativ. Velkým plusem je i vizuální stránka, kde Pixar jako vždy nezklamal. Studio opět přináší vrcholovou a vysoce kvalitní animaci a vykresluje fantaskní svět, který zaujme svou barvitostí a originalitou. Každá z postav je unikátní, stejně jako části ústředního magického světa. V tomto ohledu mladé fanoušky snímek jistě okouzlí.

Vyzdvihnout by se pak měl i hudební doprovod. Ten mělo na starosti bratrské duo Jeff a Mychael Danna. V jejich společném repertoáru jsou například animáky Addamsova rodina nebo Čapí dobrodružství. Tentokráte tato dvojice přináší hravý, a především chytlavý soundtrack, který divák jen tak nepustí z hlavy. Skladby navíc dobře doplňují atmosféru a oživují celkový zážitek. Sympatické jsou i originální písně, které tvůrci přináší, jako Carried Me with You od Brandi Carlile nebo Coming Home od skupiny Sheppard a další.

V poslední řadě pak také stojí za zmínku herecké obsazení, které kresleným postavičkám propůjčilo své hlasy. V originále dva hlavní hrdiny ztvárnili Tom Holland a Chris Pratt, vedle nich se tu pak objevily hlasy Octavii Spencer, Julii Louis-Dreyfus nebo Ali Wong a dalších. V českém znění pak účinkovali Jan Cina, Michal Holán, Martina Preissová, Zuzana Slavíková, Jiří Lábus nebo Alice Nellis.

V závěru Frčíme zcela určitě není špatný film, to nikoliv. Po všech stránkách (dobrý příběh, kvalitní vizuály, chytlavý soundtrack) jde o kvalitní počin a standard studia Pixar. Jenže o to jde, fanoušci zhýčkaní klasickými pixarovkami mohou být v závěru trochu zklamáni, protože zkrátka nejde o nic velkolepého, jak se tomu v případě tohoto studia stalo zvykem. Snímku prostě něco chybí, nehledě pak, že navzdory svému názvu, je chvílemi opravdu vleklý. I tak však Frčíme stojí na pomyslné příčce vysoko nad klasickými soudobými animáky, akorát v rámci světa Pixaru je poněkud níže.

Pohleďte na moje majestátní křídla!

Abrakadrabra!

Že jsme si podobní jako vejce vejci?