Recenze: Tenet je vizuálně i zvukově ohlušující jízda plná akce, na kterou divák jen tak nezapomene, i když děj nepochopí

Že nejde být zmatenější než Počátek nebo Interstellar? Omyl.

Léto už je skoro u konce a první letní blockbuster je konečně tady. Tenet Christophera Nolana se po četných posunech dočkal uvedení do českých kin. Nolan sliboval jedinečnou podívanou, a nezklamal. Propracovaná akční scéna střídá akční scénu, nenajdeme tu ani jeden nepotřebný nebo zdlouhavá moment, snímek zkrátka jede a publikum nemá možnost se nudit. Tenet si své tempo drží už od úderného začátku až do konce a dvě a půl hodiny uběhnou tak rychle, že divák ani neví jak.

Avšak, problém nastává ve chvíli, kdy má člověk shrnout děj toho, co právě viděl. Pokud si totiž někdo myslel, že trailery toho moc neřekly, tak zjistí, že ani po zhlédnutí samotného filmu nebude o moc moudřejší. Příběh je totiž natolik překombinovaný, že je potřeba mít nejméně dva doktoráty k jeho pochopení. A někdy ani to nepomůže. Zkrátka se zde odvíjí hodně spletitá podívaná, Tenet má však tak obrovský náboj, že prostě baví, i přes to, že netušíme, co a proč se většinu času děje.

Tenet svou zvláštní špionážní náladou trochu připomíná jakousi zvláštní alternativní bondovku.Mimo to Tenet svou zvláštní špionážní náladou trochu připomíná jakousi zvláštní alternativní bondovku. Nolan do toho žánru stylizuje i své hrdiny. Hlavní postavu, jejíž jméno nám zůstává navždy skryto, ztvárňuje John David Washington, jeho parťáka Neilla pak Robert Pattinson. Oba podávají kvalitní a výrazné výkony, zvláště pak Washington je charismatickým bezejmenným protagonistou, Pattinson mu však šlape těsně na paty. Herecký ansámbl pak doplňují Elizabeth Debicki, Aaron Taylor-Johnson a Kenneth Branagh, který jako by se svým přízvukem snažil evokovat zlou ruskou verzi Hercula Poirota.

Herci jsou však, i přes veškerou svou snahu, po většinu času zastíněni tím, co se odehrává souběžně na plátně. Řeč je o vizuální stránce snímku. Nolan totiž v tomto ohledu přináší jedinečný a efektní spektákl. Použité efekty jsou inovativní a pomáhají ke zrealizování zmíněného časového paradoxu (kolem, kterého se film točí), který díky nim působí občas až zvláštně věrohodně. Nolan se zase ve svých filmových experimentech posouvá o krok dál, i když v tomhle jeho nové dílo zčásti připomíná jeho předchozí projekty Počátek a Interstellar. Britský režisér a scenárista tu trochu okrádá sám sebe a inovuje své předchozí myšlenky, dalo by se říct.

Speciálními efekty a vizuálnem to však nekončí. Tenet totiž až nepříjemným způsobem útočí na všechny naše smysly, nebo se o to aspoň snaží. Skladatel Ludwig Göransson (Creed, Venom) totiž složil velmi výrazný hudební doprovod, který je chvílemi až migrény navozující. Napínavý a místy až ohlušující soundtrack navozuje celou podívanou, která by bez něj zkrátka nefungovala. Je poznat, že Göransson do svých skladeb zakomponoval hlavní myšlenku snímku a pohrál si s ní po svém. Vytvořil tak něco, co není úplně pohodlné na poslech, ano je to často nepěkně, někdo to bude nenávidět, někdo najde skrytého génia.

Tenet je beze sporu velkolepá podívaná, kterou si nejde neužít. Děj sice nikdo (aspoň po prvním zhlédnutí) pořádně nepochopí, ale to nevadí, bavit se bude i tak. Tenet má akci, drive, dobře napsané postavy, ohlušující hudební doprovod a komplexní vizuální efekty. Po měsících přišel do kin konečně pořádný hollywoodský blockbuster, a nezklamal ani trochu.

I tahle maska vás ochrání před covidem-19!

Nenechal jsem doma zapnutou troubu?

Proč je to světlo najednou červený?