Klip – recenze

[singlepic id=2388 w=200 h=200 float=left]Bělehrad se stal Babylonem.

Srbská režisérka Maja Milos ne nadarmo svým debutem vzbudila titánskou kontroverzi. Upřímnost a detail věnovaný rozdováděné mládeži v Klipu si moc nezadá, nazveme to pravdivě, s otevřenou pornografií. Jenže i skutečný porno průmysl většině lidí znechucuje syrovým naturalismem a v případě Klipu to, troufám si říct, platí dvojnásob. Cílem určitě není nějaké laciné vzrušení, ačkoliv i to se někdy zákonitě dostaví. „Hrůza“ z naprosté živočišnosti je umocňována ještě tím, jak dnešní mladí lidé zachycují své výstřelky moderní technikou, viz samotný název snímku.

Kvůli tomuto prostředí nemůže  být hlavní hrdinka Jasna (Isidora Simijonovic) příliš sympatická a její chování v rodině to nijak nezlepšuje. Nicméně čím dál tím víc se ukazuje, jak ve skutečnosti nemá příliš dobrou kontrolu nad svými vlastními pocity, takže nakonec pochopíme, že dnešní mládež je nejenom povrchní a materialistická, ale taky bojácná, nebo spíš citlivá. Nadnesená témata rozpadu jistot v životě a nadměrné propojení skutečnosti s audiovizuální zábavou nemohou být rozebírána lépe, než když nám film předvede právě úplně „normální“ členy facebookové generace posedlé svými udělátky, nebo online hrami. Samozřejmě všechny moderní prostředky mohou iniciovat hodnotné kolektivní iniciativy, nebo uměleckou činnost, ale ruku na srdce, většina lidí (včetně mojí maličkosti) je používá hlavně k zábavě. Někteří mohou namítnout, že nové prostředky jen odhalují skryté tendence, jenže i to nutně mění chování.

Klip vypovídá nějak tak v tomto smyslu, jenže bohužel, stejně jako povrchní projevy našeho věku, se jedná opět především jen o dobře natočený obraz. Povrchnější divák se spíš zasměje a intelektuál může být odrazen použitými prostředky, které snadno budí dojem úmyslně vyvolávaného skandálu, čímž však určitě nejsou. Bohužel, žádá si dost trpělivosti sledovat po dlouhou dobu někoho tak zdánlivě nesnesitelného jako je Jasna, abychom s ní koncem filmu začali víc soucítit. Tak nějak mi z toho vychází, že nejvíc si budeme užívat mladické veselí hlavních hrdinů a srbské hudební hity, což není asi úplně to, čeho chtěla režisérka docílit.

Ani Švejkovi by se sem už nechtělo.

[singlepic id=2385 w=400 h=300 float=center]

„ÁÁÁchhh… Natočils, nebo to mám zopakovat?“