Nespoutaný Django / Django Unchained – recenze

[singlepic id=3077 w=200 h=200 float=left] Černý muž pod bičem otrokáře žil, dokud mu Quentin nepodal kvér.

Kdo vůbec mohl pochybovat o kvalitách krvavého spaghetti westernu z Tarantinovy dílny? Respektive, měl bych se zeptat, kdo mohl pochybovat obecně o Tarantinově filmu, jelikož krev je v nich většinou samozřejmostí a jeho tvorba si žánry přizpůsobuje. Už jen sám úvod naznačuje přednosti celého kusu, které se pak budou už jen prohlubovat. Obraz je tak živý, že veškerému vkusu navzdory sledujete s určitou „chutí“ i zubožené otroky. Vzápětí přijdou na řadu první vraždy a s nimi první vtipné hlášky.

Amerika musí jako v každém správném westernu ukázat svoji velkolepou volnou krajinu a specificky její jih je plný honosných plantáží s rádoby aristokratickými sídly. To vše je plné gaunerů, jenom z odlišných sociálních vrstev. Jaký na to mají hlavní hrdinové lék? Přece je brutálně postřílet! Byť to nemusí vždy být prvotní záměr, se zločinci a otrokáři není nakládáno o nic víc v rukavičkách než s nacisty v Hanebných panchartech. Tarantinovi není cizí ani lehký kýč, jako například záběr na bavlnu postříkanou krví, ale nevzdává se ani černého a absurdního humoru. Pokud po návštěvě Djanga uvidíte zakuklené „kukluxklaňáky“ (nebo španělské zbožné procesí, to je jedno) začnou vám cukat koutky díky úžasně, skoro „montypythonovské“ scéně.

Energii filmu dodává fantastický soundtrack s mnoha originálními skladbami sršící vůlí k boji, usilováním o svobodu i šarmem brakových dobrodružství.

Nejzásadnější tu jsou čtyři postavy. Sám Django (Jamie Foxx) prochází starou známou cestou zprvu politováníhodného hrdiny – ponížený negramotný otrok se mění v mistrného pistolníka a vychytralého „herce“. Kdo ovšem naprosto kraluje úvodu, je výřečný a diplomatický Dr. King Schultz (Christoph Waltz), jenž si užívá násilnou hru se svým okolím a Waltz to zdůrazňuje úžasným entuziasmem. Na záporné straně tu máme Calvina Candieho (Leonardo DiCaprio), roztomilého ďáblíka vyžívajícího se v kontrole svých otroků, především když je nechá bojovat na smrt (existence nebo přesná podoba takových zápasů je pro mnohé historiky poněkud kontroverzní). Někomu se může zdát kýčovitý, ale DiCaprio si svou roli užívá skoro stejně jako Waltz. Není důvod, proč s ním nadšení nesdílet. Candieho pravou rukou je Stephen (Samuel L. Jackson), až mrazivě slizký hlavní otrok. Jeho vzlyky, že „v pánově domě bude spát negr“ vyznívají komicky jen zprvu, postupně se ukazuje jako naprostá sketa. Ironicky je mnohem chytřejší než jeho dekadentní bílí páni… Tyto čtyři postavy, respektive jejich představitelé, předvádějí naprostý koncert a nebude je snadné zapomenout. Obsazení, jak vidíte, je tradičně machistické. Broomhilda (Kerry Washington) potřebuje zachránit a Calvinova sestra Lara (Laura Cayouette) nemá v popisu práce být ani nezávislá, ani kladná hrdinka.

Očekávatelné a zároveň novátorské je finále. Co do obsahu, přijde přesně to, co čekáte, až je to možná trošičku stereotyp. Svým způsobem jej oživuje rozdělené forma, podle všeho zaviněná změnami v scénáři. Django je po odpoutání nezastavitelný. Velká zábava a příspěvek do budoucího přehledu pro pamětníky!

„To je symbol seveřanského industrialismu! Pryč s tím!“

[singlepic id=3079 w=400 h=300 float=center]

„Stačí, když přečteš ´Mrtvý´. Položka ´nebo živý´ by pro nás znamenala ´moc se nadřete´. „

[singlepic id=3081 w=400 h=300 float=center]

Zabití šerifa je tady možná první akt skutečné spravedlnosti.

[singlepic id=3084 w=400 h=300 float=center]

0%

Očekávatelné a zároveň novátorské je finále. Co do obsahu, přijde přesně to, co čekáte, až je to možná trošičku stereotyp. Svým způsobem jej oživuje rozdělené forma, podle všeho zaviněná změnami v scénáři. Django je po odpoutání nezastavitelný. Velká zábava a příspěvek do budoucího přehledu pro pamětníky!