Nádherné bytosti / Beautiful Creatures – recenze

nadherne_bytosti_plakatPofrčí letos černá nebo bílá?

Upíří romance Twilight sága v listopadu loňského roku skončila velkým happy endem – Edward i Bella spolu budou šťastní až do „smrti“. To znamená, že bylo jen otázkou času, kdy se o vaši přízeň bude ucházet nový zamilovaný pár. Knižní série Kronika prokletých zaklínačů nám poodhalí tajemství skryté magie, která je všude kolem nás.

Filmové zpracování prvního dílu s podtitulem Nádherné bytosti vstupuje do českých kin příhodně na sv. Valentýna. Fantasy dobrodružství nás seznámí s mladým sportovcem Ethanem (Alden Ehrenreich), který touží poznat dívku ze svých snů. Ta se jednoho dne objeví v jeho třídě. Lena (Alice Englert) je neteří obávaného Macona Ravenwooda (Jeremy Irons), který zrovna nevyniká svými sociálními interakcemi. Bohužel, i když jsou tak mladí, čeká je spousta problémů. Tentokrát je to ona, kdo skrývá nebezpečné tajemství a nejsou to ostré špičáky. Lena je totiž tzv. Zaklínačka a již brzy se rozhodne o tom, zda se přikloní na stranu dobra či zla.

Musím se přiznat, že knižní předlohu jsem četla a v tomto případě to nebyl zrovna dobrý tah. Tvůrci si s přerodem dost pohráli a ne zrovna k lepšímu. Dílo autorek Kami Garciové a Margaret Stohlové je na první pohled určeno pro teenagery, ale má své kouzlo a poměrně hezky se čte. Ovšem to, co se na stránkách knihy povedlo a bylo něčím zajímavé, na plátně jaksi chybí a my jsme nuceni sledovat tuctově odehrávající se příběh, který neurazí, ale ani nijak nenadchne.

Při milostných romancích je velice důležité herecké obsazení. Ústřední duo v podání Aldena Ehrenreicha a Alice Englert není zrovna šťastně obsazené. Aldenův Ethan je sice milý chlapec, působí však jako roztomilý trouba víc, než by ve skutečnosti měl. Za jeho široký úsměv by se ovšem nemusel stydět ani Grinch. Jeho láska Lena, kterou si střihla Alice Englert, je chladná jako kus ledu i v situacích, kdy by neměla. Uvěřit této dvojici oboustrannou nehynoucí lásku až za hrob je opravdu velmi obtížné. Charizmatický Jeremy Irons a příjemně šílená Emma Thompson působí osvěžujícím dojmem, i když předvádí „pouze“ svůj standard.

Kruté a nemilosrdné zásahy do děje se opravdu nehezky projevily na celkovém vyznění dramatické romance a doslova trapném závěru. I přes veškeré mínusy a ne zrovna šťastná rozhodnutí se musí snímku nechat jeho vizuální stránka. S tou si tvůrci opravdu vyhráli a díky ní si bytosti alespoň trochu zaslouží přívlastek nádherné, ale i tak to nestačí na vymanění se z šedého a tak trochu nemastného a neslaného průměru.

Mezi Ethanem a Lenou leží spousta nezodpovězených otázek.

nadherne_bytosti_foto_02

Strýček Macon pečlivě dbá o svůj vzhled.