Recenze filmů

Čtvrtá mocnost / Die vierte Macht – recenze

Nepoučitelní Germáni opět táhnou na Moskvu.

Může člověk ze Západu někdy pochopit Rusko? Patrně jej musí navštívit, ale je to na vlastní nebezpečí. Novinář Paul Jensen (Moritz Bleibtreu) v něm chce dokonce pracovat a politicky aktivní Katja (Kasia Smutniak) ho přiměje k činům, které se velmi nelibí tajné policii a Paul brzy pochopí, že kopl do příslovečného vosího hnízda.

Do Čtvrté mocnosti koncentroval režisér a scénárista Dennis Gansel tolik protiputinovských pocitů, jak je to vůbec při 115 minutách možné. Jednoznačnou angažovanost snímku nemůže nijak zakrýt ani směšně znějící vyjadřování o „tehdejším prezidentovi“ a „jeho mladém nástupci“. Ano, Putin se nyní stal „prezidentem, jehož jméno nesmím vyslovit“. Současné moskevské tendence k hrůzovládě by Gansel klidně mohl vypsat do bloku a celou tu dobu z něj před kamerou číst. Ale proč se s tím spokojit, když to můžeme nechat zažít nevinné filmové postavě.

Pokud vynecháme bujarý společenský život v Moskvě, který mají bulvární novináři sledovat a nedělat problémy, jsme hned zkraje postaveni před šokující vraždu opozičního žurnalisty (v mnohem veřejnější podobě než jak to nejspíš většinou probíhá) a pak už  se nám rovnou ukazují podezřelé bombové atentáty, vězeňské drama, utrpení Čečenčů a nakonec hádanku, jejíž řešení prozrazuje komplot sahající až do nejvyšších míst. Segmenty na sebe navazují logicky, ale přesto každý z nich vypadá, jako by byl z trochu jiného filmu a především finální pasáž působí jako chvíle, kdy si evropský filmař hraje na amerického.

Paul a Katja dlouho vlastně nic kloudného neudělají (i když ruské autority popudí), pak jsou rozděleni a po spojení vtěsnáni do závěru, kde objeví svatý grál celého příběhu. Rade Serbedzija, jenž s jejich představiteli sdílí plakát, má ze všech herců asi největší osobnost. To je ironické, jelikož jeho postava není tak úplně kladná a má daleko méně scén.

Film je možno rozhodně doporučit kvůli jeho univerzálním lidskoprávním tématům, z filmového hlediska možná kvůli spádu na začátku a přeci jen nějakému tomu napětí a detektivní zápletce na konci. Měj se na pozoru, Vladimíre Vladimíroviči!

Měl bych přijímat rady od někoho, kdo hrál v 96 hodin 2?

My Moskvu nedáme, radši ji zbouráme.

Je nutné udržovat ty nejtěsnější styky s opozicí.

Shrnutí

Film je možno rozhodně doporučit kvůli jeho univerzálním lidskoprávním tématům, z filmového hlediska možná kvůli spádu na začátku a přeci jen nějakému tomu napětí a detektivní zápletce na konci. Měj se na pozoru, Vladimíre Vladimíroviči!

Hodnocení 65%
Hodnocení čtenářů
0 % dle 0 čtenářů