Velká svatba / The Big Wedding – recenze

[singlepic id=3796 w=200 h=200 float=left] Raději promluvím teď, než abych navěky mlčel.

Američané opakovaně dokazují, že komedie není žánr, kterému by rozuměli. Asi to tak sami cítí, když přes remaky vykrádají v tomto ohledu mnohem větší experty – Francouze. Původní film Můj bratr se žení sice neznám, ale už jeho průměrná hodnocení nejsou nikterak hvězdná, takže v souvislosti s imitací jsem měl důvod k obavám…

Nemá cenu zdržovat, můj strach byl oprávněný. Příliš brzy přijde jistá scéna s Donem (Robert de Niro), jeho partnerkou Bebe (Susan Sarandon) a bývalou manželkou Elii (Diane Keaton), z níž je jasné, že důležitější než satira partnerských vztahů je pro film generovat vtipy o sexu a vkus musí jít stranou. Racionálnější, ale ne o moc zábavnější pak je epizoda snažící se o náboženský humor s otcem Monighanem, jehož hraje Robin Williams. Jak čtete, snímku se upsali samí legendární herci. Někomu hodně záleželo na tom, aby kina zaplnili lidé, kteří se soustředící se na to koho vidí, ne na to, co slyší. Osobně bych mistrům doporučil trochu víc sebeúcty.

Velká svatba v horších případech nechá na Robertovi De Nirovi ulpět zvratky jeho filmové dcery Lyly.

Nejvýraznější na celém pokusu o veselohru je nekonzistence prostředků, jakými se snaží protlačit svou neexistující vtipnost. Nedávné poučení o tom, že „Z cizího krev neteče“ zcela jistě iritovalo, ale na jeho stálou atmosféru si šlo zvyknout. Velká svatba v horších případech nechá na Robertovi De Nirovi ulpět zvratky jeho filmové dcery Lyly (Katherine Heigl) a mluví o Eliiných devítihodinových orgasmech. V té lepší části si hraje s hlavní zápletkou, v níž se Don a Ellie snaží oklamat skutečnou matku (Patricia Rae) svého adoptivního syna Alejandra (Ben Barnes) a během toho se dovídají o svých vlastních vztazích a předávají moudra nové generaci. Film buď tedy znechucuje, nebo nudí. Na ubíjející otravu jsou největšími experty Alejandrův bratr Jared (Topher Grace) a objekt jeho touhy Nuria (Ana Ayora). Jako heterosexuální muž podporuji ochotu Ayory ukázat, čím je od přírody vybavena, ale neměla by být Nuria hlavně dobře napsanou a reálně působící postavou? Asi ne, jelikož skoro žádnou z figur scénář nebere vážně a divákovi jsou jejich problémy také putna.

Není mi jasné, kde se bere v člověku zrůdná myšlenka, že lze zpracovávat univerzální (byť významné) události z koloběhu lidského života a ty pak budou na plátně automaticky daleko zajímavější a k popukání. Stále čekám, až přijde na veselý americký remake nějaké evropské komedie o pěkném rodinném pohřbu (bez čtyř svateb). Ať mi nikdo neříká, že to není možné!

„Dokážete si představit, velebný otče, že dneska dokáže někdo věřit na takovou pitomost, jako je manželství?“

[singlepic id=3818 w=400 h=300 float=center]

Kolik lásek, tolik bolesti.