Muž z oceli / Man of Steel – recenze

muz_z_oceli_poster_s„Dobrá smrt je už sama odměnou.“

Když se řeklo Superman, do roku 2006 si bezesporu většina z nás vybavila na prvním místě jméno Christopher Reeve (filmy) a hned v závěsu Dean Cain (seriál). Tito dva muži věnovali ikonické postavě mnoho času ze své profesní kariéry. Již ve zmíněném roce se o znovuvzkříšení hrdiny s červeným pláštěm pokusil režisér Bryan Singer. Přiléhavý trikot si tentokrát oblékl Brandon Routh a výsledek? I po Superman se vrací se nám stále vybavují Reeve a Cain.

Rok 2013 přináší další restart. Čekají nás nové začátky, moderní a realističtější pojetí a možnost nastartování úspěšné kariéry Justice League. O to, aby zbrusu nový Superman vykročil do světa pravou nohou a získal si široké publikum, se pokusil puntičkářský režisér Zack Snyder. I když přehlédnout neposednou ruku Christophera Nolana je téměř nemožné.

Ve snímku s názvem Muž z oceli se díky úvodu a mnoha flashbackům do minulosti dozvíme hodně nejen o Supermanově původu a rodičích biologických (Russell Crowe, Ayelet Zurer) i adoptivních (Kevin Costner, Diane Lane), ale i o jeho dospívání. Projít si pubertou s nadlidskou silou a přitom ji nesmět použít, není žádný med. Nevědomost a touha po odpovědích nepřekvapivě vyžene Clarka Kenta (Henry Cavill) do světa, kde pouhou shodou okolností objeví to, po čem tolik pátrá.

Postavy jsou prakticky jen figurky na šachovnici.I přes nahlédnutí pod povrch nám bohužel Clark/Kal-El nepřiroste k srdci tolik, jak si tvůrci zřejmě představovali. Henry Cavill působí v ikonické roli chladně, umělohmotně a až trochu moc sebejistě. Na obnaženou vypracovanou hruď se sice hezky kouká, ale to je tak všechno. Postavy jsou prakticky jen figurky na šachovnici, jejichž posun kupředu má jediný cíl, dotlačit děj k akci.

V tomto bodě ovšem Muž z oceli opravdu vyniká. Když se napnou svaly a generál Zod (Michael Shannon) s Faora-Ul (Antje Traue) a dalšími povstalci ze zničené planety Krypton vtrhne na Zemi, začnou se dít divy. Vše kolem exploduje, osobní automobily, náklaďáky i traverzy létají kolem hlava nehlava. Vesničky i město s mrakodrapy se promění v mimozemský boxovací ring. Nutno podotknout, že Muž z oceli (díky pozemským podmínkám by měl mít větší sílu) dostává po většinu času docela na zadek a není ochuzen ani o puberťácké vytahání za plášť. Bohužel, i když jsou přestřelky a doslova pouliční rvačky vychytané do detailů a je na nich i znatelně vidět, že nestály zrovna málo peněz, časem se tak trochu okoukají a nepomůže jim ani výborný hudební doprovod značky Hans Zimmer. Nahrává tomu i fakt, že nám jednotliví aktéři nestihnou skoro vůbec přirůst k srdci.

Název Muž z oceli je poměrně vystihující, protože i když se na plátně pohybuje pohledný chlápek v charakteristickém kostýmu (červené slipy tentokrát nechal doma), vtírá se do mysli pocit, že to není ten komiksový Superman, kterého máme všichni rádi. I když Kal-El spatřil světlo světa před 75 lety a jistou modernizací bezpochyby projít musí, měl by si zachovat to svoje jedinečné kouzlo. Vždyť se výjimečný už narodil, proč ho obírat o lesk a slávu a násilím mu vnucovat temnější a přízemnější podobu?

Film Muž z oceli vyniká nadpozemskou akcí, skutečně vymazlenými rvačkami a vyladěným hudebním doprovodem. Bohužel mu ale chybí „supermanovský“ punc a důvod, proč se vlastně o „klaďase“ bát. Celý snímek má tak jediný primární účel a to předvést svaly, bojové hračky a ukázat, jak během několika desítek minut srovnat část velkoměsta se zemí.

Já vím, vypadám super a moje polibky jsou nadpozemské.

muz_z_oceli_foto_07

Že by nás navštívil i Wolverine?

muz_z_oceli_foto_12

Neohrožený voják se vrhá do akce i s obyčejným nožem v ruce.

muz_z_oceli_foto_08

0%

Muž z oceli / Man of Steel

Muž z oceli vyniká nadpozemskou akcí, skutečně vymazlenými rvačkami a vyladěným hudebním doprovodem. Bohužel mu ale chybí „supermanovský“ punc a důvod, proč se vlastně o „klaďase“ bát. Celý film má tak jediný primární účel a to předvést svaly, bojové hračky a ukázat, jak během několika desítek minut srovnat část velkoměsta se zemí.