Recenze filmů

Světová válka Z / World War Z – recenze

Co takto vypustit do boje Babicu? Třeba to nakonec vyhrajeme.

Máte rádi zombíky? Sledovat je z pohodlí gauče nebo o nich číst na stránkách knih je zajisté velmi zábavné, ale co kdybyste se s nimi setkali tváří v tvář? Jak byste se zachovali? Přežili byste, nebo byste se pár vteřin po prvním kontaktu nedobrovolně přidali na jejich stranu?

Cvakající zuby a šílený výraz v očích se vám vryje do paměti.

Světová válka Z, kterou natočil režisér Marc Forster (Hledání Země – Nezemě, Quantum of Solace, Kazatel Kalašnikov) na základě populárního hororového románu spisovatele Maxe Brookse, přivádí na plátno hordy věčně hladových nemrtvých. Kombinace nových moderních technologií a stovek dokonale nalíčených statistů umožnila zrod opravdu nelítostného nepřítele. Matka se nezdráhá zakousnout se do vlastního potomka, kolega požírá kolegu a vlastnosti jako pud sebezáchovy nebo svědomí jsou jen prázdné pojmy. Zombíci se neúprosně ženou za potravou i za cenu vlastní zkázy, prorážejí hlavou sklo, lezou přes sebe jako po žebříku a krmí se jako smečka divokých psů. Pohled na ně nikdy nezačne nudit. Každý je jiný, každý byl pokousán jinak a každý má své charakteristické znaky. Cvakající zuby a šílený výraz v očích se vám vryje do paměti.

Ale jak to všechno začalo? To je otázka, na kterou hledá odpověď Gerry Lane (Brad Pitt), bývalý pracovník organizace OSN. Seznamujeme se s ním jako s otcem a milujícím manželem, který připravuje svým třem holkám lívance k snídani a netouží po ničem jiném, než klidném rodinném životě. Rutinní cesta autem ovšem vše otočí vzhůru nohama. Výbuchy, zběsilý útěk lidí a poletující helikoptéry nikdy nevěstí nic dobrého. Následný sled jednotlivých scének z pohledu hlavní postavy má jediný cíl, ochránit rodinu.

Hrubou představu o tom, kdo 100% přežije, kdo to má na kahánku a kdo už je předem odepsaný, si každý bezesporu udělá hned na začátku. Ovšem rychlost a způsob odchodu některých poměrně klíčových postav překvapí. Což se i trochu podepisuje na vyznění snímku. I přesto, že je celková atmosféru výborná, nechybí ani několik lekaček a Pitt je ve své roli úžasný, stává se z něho postupem času hrdina, který má víc štěstí než rozumu, což má za následek pouze jedno – úbytek napětí.

Po zhlédnutí série bannerů, na kterých jsme mohli spatřit zničený Berlín, Řím, Paříž, Mexico City a další metropole, se dalo očekávat, že se s filmem vydáme na malou cestu kolem světa, kdy budeme s hrůzou pozorovat zdevastovaná města plná digitálních i hraných zombií a pátrat po pacientovi nula (první nakažený). Po něm se sice pídit budeme, ale až taková epická výprava to zase nebude. Až na jedno nejmenované město, spíše prolézáme pouze poloopuštěné základny a výzkumné ústavy.

Světová válka Z překypuje ambicemi a pokládá spoustu zajímavých otázek. Velkolepost se ovšem pomalu vytrácí, až se postupně dopracujeme k poměrně komornímu závěru, který zanechá na jazyku podivnou pachuť. A jak je to s odpověďmi? Nu, počkejte si na film, budete překvapeni.

Než se vydáte přes chodbu, nezapomeňte se rozhlédnout na obě strany.

Před Bradem žádný sirotek neuteče.

Co je nebezpečnější? Hladový zombík nebo lidská hloupost?

Shrnutí

Světová válka Z překypuje ambicemi a pokládá spoustu zajímavých otázek. Velkolepost se ovšem pomalu vytrácí, až se postupně dopracujeme k poměrně komornímu závěru, který zanechá na jazyku podivnou pachuť.

Hodnocení 60% gurmánský
Hodnocení čtenářů
6 % dle 13 čtenářů