Recenze filmů

2 zbraně / 2 Guns – recenze

2_zbrane_plakatAkční hrdinové přišli na mizinu?

Ani realističtější komiksy nemohou být opomíjeny jako zdroj inspirace pro plátno. Konec konců, tak se k nám dostal Red. Obdobného materiálu se chopil režisér Baltasar Kormákur, jen jak se vrátil z vod severských moří ve snímku Hluboko a ony zbraně z názvu připadly Robertu Trenchovi (Denzel Washington) a Michaelu Stigmanovi (Mark Wahlberg), dvěma poskokům mexické mafie, kteří připravují cosi podivného. Ani se nebudou stačit divit, jak si proti sobě obrátí síly spravedlnosti i podsvětí.

Schéma zavání jednoduchostí. Washingtonův seriózněji vystupující drsňák a Wahlbergův odvázanější floutek jsou už v prvních minutách parťáky, ale krize a nová vzájemná zjištění o jejich identitách je přinutí k přehodnocení vztahu a přinutí konfrontovat svoje odlišné povahy… Tedy, když na to mají čas. Na pořadu dne je vypořádání se se spiknutím a jedním „sadistickým magorem“ Earlem (Bill Paxton) prahnoucím po jejich kůžích, nemluvě o dalších krvežíznivých frakcích. Zní to roztodivně, ale v praxi to je většinou o dvojici chlápků střídajících útok s obranou a nezáleží vám na tom, jestli po nich střílejí mexičtí zločinci, nebo američtí námořníci.

Bill Paxton se snaží být ďábelský, je však spíš nudný a ošklivě barvotiskový.Co film postrádá na sofistikovanosti a novátorství, to se snaží vynahradit osobitým rázem, z něhož je ovšem cítit Kormákurův rukopis. Tmavší obraz člověka naladí na nelítostný svět zločinu (i zástupců vlády), jímž se Robert a Michael prodírají s odhodláním, někdy dokonce s šaškováním. Humorná stránka je předvídatelně spíš Wahlbergův obor, stejně jako Washington dokáže v kritické chvíli nehnout ani brvou, ale i tak prožívat city. Takto elegantně se bohužel nemohu vyjádřit o padouších. Bill Paxton se snaží být ďábelský, je však spíš nudný a ošklivě barvotiskový. Edward James Olmos jako Papi Greco se zase stal velmi apatickým a „dědoušovským“ narkobaronem. Paula Patton nicméně odlehčuje atmosféru jako Robertova přítelkyně Deb Rees.

I při své nekomplikovanosti mají 2 zbraně celkem uspokojivý děj, v němž hlavním hrdinům plány často těžce nevycházejí (což se divákům jistě zalíbí) a musejí se z nich nějak vystřílet (to je ještě lepší). Jenže samotné finále mohlo po strastiplné cestě alespoň trochu překvapit. Místo toho je příběh uzavřen nejjednodušším možným způsobem.

U domu Papi Greca se musí člověk osmělit, než vystoupí ven.

2_zbrane_foto_04

Hleďme, třetí zbraň!