Enderova hra / Ender´s Game – recenze

[singlepic id=5494 w=200 h=200 float=left]Kým budeš, až se prostřílíš k finálnímu bossovi?

Trvalo to takřka třicet let, než se jedné z nejpopulárnějších sci-fi knih své doby přece jen dostalo filmového přepisu. Jak už tomu u spisovatele Orsona Scotta Carda bývá, jedná se o nevšední příběh dokonce i v rámci fantastiky a režisér Gavin Hood se musel vypořádat s tvrdým oříškem.

Velice šikovného pomocníka našel v ústřední hvězdě snímku. Asa Butterfield dokázal vystihnout rozpolcenost, do níž osud uvrtal Andrewa „Endera“ Wiggina. Chlapec s nadprůměrnou inteligencí dokáže možná organizovat vojenskou mašinérii, přitom pořád zůstává zranitelným dítětem, jehož osobnost může být tréninkem deformována. Za úkol nedostal nic menšího než záchranu lidstva, ale můžeme se ptát, jestli není také důležitá záchrana vnitřního lidství samotného Endera a nás všech. Butterfield umí vkusně dát najevo city i jednat jako realistický taktický génius a velitelský typ.

Půjde o víc, než jen o efektivní simulace vesmírných bitev.Pokud jde o vzhled světa budoucnosti, snímek spojil moderní design právě s jistým duchem poloviny 80. let, kdy vyšla knižní předloha. Prostředí vesmírné stanice i pusté planety (v závěru) jsou sice lehce odosobněné, ale skýtají široký prostor pro jímavé chvíle. Příprava na střet s mimozemskou rasou je pouze prostředkem k hledání kořenů přátelství a nepřátelství i xenofobie nebo cílené přeměny člověka v armádě na vraždící stroj. Čím blíž se dostáváme k pointě, tím víc prožíváme emoce Endera i vedlejších postav doprovázané grandiózními hudebními kreacemi Steva Jablonskyho. Nemusí se to zdát, půjde však o víc, než jen o efektivní simulace vesmírných bitev.

Autor knihy své dílo považoval kdysi za nezfilmovatelné. Sice se mýlil, ale přesto jsou na snímku vidět potíže při práci s Cardovým stylem a vůbec s vážnou „hard“ science fiction. Role zde dostali špičkoví herci – Harrison Ford jako pragmatický plukovník nebo Ben Kingsley jako charismatický válečný hrdina – stejně jako jejich velmi zdatní mladší kolegové (Abigail Breslin, Moisés Arias, Hailee Steinfeld), faktem však zůstává, že kromě Endera nenalezneme žádné vysloveně zajímavé postavy. Knihu bylo opět nutno kuchat, zkracovat a zjednodušovat, takže například úplně zmizel subplot Enderových sourozenců na Zemi. Petr Wiggin (Jimmy Pinchak) dostal jen minimální úlohu a zbylý příběh je tak až moc lineární. Ne každému sedne motiv zprvu nevinných dětí obklopených manipulátory, i když tento proces vede k těžkým důsledkům.

Ani závěr se nevyhnul úpravám, i tak ale vybízí Enderova hra k pokračování. Doufám, že se dožiji toho, abych ještě slyšel hlas Mluvčího za mrtvé.

„Zkuste se vyptat, co se stalo s posledními výtržníky, kteří mi na dveře psali:´Vrať se do karbonitu, Leia je moje!´.“

[singlepic id=5172 w=400 h=300 float=center]