Kapitán Phillips / Captain Phillips – recenze

[singlepic id=6022 w=200 h=200 float=left]Mělo to být další běžné přepadení…

V letošním červenci jsme tu řešili Únos. Dánský film o nesnadném vyjednávání, které může probíhat s úspěšnými somálskými piráty. Richard Phillips (Tom Hanks), kapitán americké nákladní lodi, se dokáže postarat, aby na jeho plavidle piráti zdaleka tak vítězní nebyli. Všem je asi jasné, že zdrojem zábavy bude spíš americký nekompromisní odpor než nějaké handrkování o výkupné.

Skutečný život přinese jednou za čas námět, který ušetří trochu práce hollywoodským scénáristům a částečně i propagačním týmům. V roce 2009 se totiž doopravdy odehrál útok na loď Maersk Alabama, o níž s Phillipsovou posádkou soupeřil pirátský vůdce Abduwali Muse (Barkhad Abdi).

Režisér Paul Greengrass již jednou předvedl ve filmu historický souboj s partou záškodníků, když zdramatizoval vzpouru během 11. září na letu číslo 93. Kapitán Phillips nezapře společný rukopis. Kamera, režie a použití vedlejších postav odkazují na realismus dokumentů, což jim neubírá na dramatičnosti, naopak ji posiluje.

Film zobrazuje piráty dle skutečnosti.Hanks navíc v hlavní úloze věrohodně ztvárňuje vývoj svého zajatého kapitána – od houževnatého velitele přes improvizujícího vyjednavače až psychicky zdeptané rukojmí. Barkhad Abdi si jako statečný kořistník musí ovšem zachovat tvář za každých okolností a na rozdíl od svých mužů žije hlavně pro splnění úkolu. Muse je žoviální i schopný zastrašit, hlavně je však někým, pro něhož se přepadání západních lodí stalo denním chlebem. Film zobrazuje piráty dle skutečnosti, tedy jako loutky vzdálených šéfů a oběti okolností, ale nikterak si je neidealizuje. Nebezpeční jsou až příliš reálně, jak to o sobě dávají vědět v první polovině snímku, vrcholící dlouhým zápasem o loď.

Zbytek příběhu se chytá do známé pasti. Musí urychlit děj, ovšem právě tím se stává přímočařejším a méně překvapivým pro diváky neznalé skutečného incidentu. Jenže když se chce držet pravdy, tak má samozřejmě omezený prostor. Ještěže je alespoň důsledně stupňován pocit ohrožení. Možná je to nabuzující hudbou, možná díky úsilí dalších představitelů pirátů, ale nejspíš asi kvůli pěstovanému soucitu s člověkem v tísni, jemuž se nemilosrdně krátí čas…

„Vidíte, jak jsme hubení? Napravte to, imperialisti!“

[singlepic id=6023 w=400 h=300 float=center]

Život je jako bonboniéra…

[singlepic id=6031 w=400 h=300 float=center]

„Únos si zpestříme okružní jízdou kolem Afrického rohu.“

[singlepic id=6026 w=400 h=300 float=center]

0%

Film zobrazuje piráty dle skutečnosti, tedy jako loutky vzdálených šéfů a oběti okolností, ale nikterak si je neidealizuje. Nebezpeční jsou až příliš reálně, jak to o sobě dávají vědět v první polovině snímku, vrcholící dlouhým zápasem o loď.