Úsvit planety opic / Dawn of the Planet of the Apes – recenze

usvit_planety_opic_plakat„Jsme podobnější lidem víc, než jsem si myslel.“

Mladý a nadějný vědec Will Rodman (James Franco) se ve filmu Zrození Planety opic stal adoptivním otcem šimpanze Caesara, který díky vyvíjenému léku proti Alzheimerově nemoci získal nejen zeleně zbarvené oči, ale i velkou inteligenci. Postupem času tak Ceasar ovládl nejen znakovou řeč, ale dokázal i promluvit a vyvést opičí spoluvězně do lesů nedaleko San Franciska.

Nyní vstupuje do kin pokračování s názvem Úsvit planety opic, které nám ukazuje, jak to vypadá s opicemi a lidmi o deset let později. Ta chlupatější strana barikády ušla od zatuchlých klecí a kariéry pokusných králíků velký kus cesty. V sekvojových lesích si opičky všech možný druhů vybudovaly propracovaný tábor. Celému společenstvu velí náš oblíbenec Caesar, který je navíc i pyšným otcem rozrůstající se rodiny. Jeho cílem je, aby jeho soukmenovci žili v poklidu a míru.

Lidem se naopak v poslední době moc nedařilo. Vědci v laboratořích nevyvinuli pouze lék, ale i smrtící virus, který zlikvidoval většinu lidské populace. Hrstka přeživších se snaží opět vzkřísit život, na který jsou zvyklí. K tomu ovšem potřebují něco, co se shodou okolností nachází na území, které si přivlastnily opice. Jak tento konflikt dopadne? Jsou obě strany schopné nalézt diplomatické řešení a spoluexistovat, nebo zvítězí strach z neznámého, negativní zkušenosti z minulosti a vypukne krvavá válka?

Úsvit planety opic se potýká hned s dvěma překážkami. Zaprvé je tu stigma dvojek a za druhé všichni tušíme, kam se bude děj ubírat dále. Má tedy film naději diváky dostatečně zaujmout a udržet pozornost celých 130 minut?

Snímek se pyšní několika esy v rukávu, tudíž jakékoliv případné problémy smetává lehce ze stolu, popřípadě je využívá ve svůj prospěch. Vzhledem k tomu, že se jedná o pokračování, není nutné zabývat se dlouhým seznamováním a rovnou vklouzneme do centra dění. Události uplynulých 10 let a šířící se epidemie jsou shrnuty v kraťoučkém úvodu a zbytečně se nerozpitvává tragédie, která lidstvo postihla. Všichni si umíme představit, co se asi na Zemi dělo. Pokud byste přeci jen chtěli vědět více, můžete se začíst do knihy Úsvit planety opic: Ohnivá bouře, kterou můžete vyhrát v soutěži na našich stránkách.

Pohled na zvířecí hrdiny je zase o chloupek reálnější.Technologie a filmařské triky jsou rok co rok na vyšší a vyšší úrovni, proto pohled na zvířecí hrdiny je zase o chloupek reálnější. Tentokrát se tvůrci museli potýkat i s problémem, že se natáčelo 3D kamerami v exteriérech. Spojit tak museli skutečnou přírodu i s jejími vrtochy se zvláštními efekty a motion capture animací. Výsledný efekt je téměř k nerozeznání od reality. Celá plejáda herců, v čele s Andym Serkisem (Caesar), vtiskla do ještě nedávno němých tváří celou paletu emocí a pocitů. O to snazší je fandit, popřípadě nenávidět.

Další doménou je bezpochyby jedinečná tísnivá postapokalyptická atmosféra. Pohled na vzkvétající opičí vesnici a zdecimované lidské město je jen špičkou ledovce toho, co nás čeká. Nejvíce deprimující je ovšem fakt, že víte/tušíte, jak to všechno dopadne, a přejete si, aby bylo i jiné východisko, ale ono zkrátka není. Ta ubíjející bezmoc dodává snímku větší hloubku a akčním scénám naléhavost i surovost. Najde se i několik vtipných odlehčení, která ovšem nejsou podávána jen tak, bez skrytých úmyslů.

Většinu prostoru si pro sebe ukradli Caesar, šimpanz druhu bonobo Coba, Modroočko, Rocket, orangutan Maurice a další chlupáči. Samotný člověk dostal v porovnání s nimi daleko méně prostoru, což není ani trochu na škodu. Lidské plémě zastupují především Jason Clarke, Keri Russell, Kodi Smit-McPhee a občas i Gary Oldman.

Úsvit planety opic natočený pod režisérskou taktovkou Matta Reevese si vás získá na první pohled a postupem času vás stále více vtahuje do svého nitra. Nejedná se totiž pouze o snímek, jehož hlavním cílem je ukázat, co vše lze vytvořit pomocí počítačových technologií. Akční sci-fi drama nás chytne za srdce a donutí přemýšlet nad naším chováním.

Jsou lépe vybaveny opice…

usvit_planety_opic_foto_a01

…nebo vystrašení lidé?