Zůstaň se mnou / If I Stay – recenze

zustan_se_mnou_posterVyber si mezi klukem a smrtí.

Sedmnáctiletá hudební virtuoska Mia (Chlöe Grace Moretz) nám svůj život popisuje hlavně kvůli tomu, že možná právě končí. Bude se ale někdo zajímat o její zážitky a vydržíme to nervově u jejího umírání? Ano, překvapivě se nám nebude chtít vstát ani odtrhnout oči… Tedy přinejmenším v první polovině…

R.J. Culer svou režií částečně sdílí prostor, jenž před čtyřmi měsíci ovládl Josh Boone a jeho Hvězdy nám nepřály. Prací s Chlöe získal půvabnou tvář a hlas zajímavé vypravěčky.  Scénář čerpající z knižního hitu se postaral o „hlavopatný“ obsah, nadto vyzbrojený kromobyčejně duchaplným jazykem. Obsazení taktéž vyšlo na jedničku, neboť kromě milé a inteligentní tváře Chlöe se těšíme ještě z Miina otce Dannyho (Joshua Leonard), matky (Mireille Enos) a občas i dědečka (Stacy Keach). Do našich srdcí si nalézají cestu ještě předtím, než dostaneme důvod cítit smutek nebo dojetí, jelikož uvěříme  v jejich existenci a zaposloucháme se do umně napsaných hlášek i dialogů.

Tohle není příběh jenom Miiny rodiny.Naneštěstí tohle není příběh jenom Miiny rodiny. Do života dívce vstupuje mladý rocker Adam Wilde (Jamie Blacklay) a svou láskou ji nakonec postaví před dilemata. Blackley není vyslovený amatér, ale nedokáže svou průměrnou postavu mladého milovníka pozvednout na ikonu velké romance, jak jej vidí Mia, a proto je na rozdíl od zbytku ansámblu toporný. Bohužel, to co se svou dívkou prožívá, také není zrovna netypickou teenagerovskou story. Pro ně dva je to unikátní, což se dá prohlásit o prožitcích všech lidí, jelikož každý z nich je přece jedinečný.

A pak nám tu zbývá teoretická přítomnost děje, kdy se Mia s rodiči i malým bratrem Teddym (Jakob Davies) ocitá po autonehodě v nemocnici, nicméně sama v nehmotném stavu vše pozoruje a snaží se rozhodnout, jestli se chce ještě někdy probudit. Čeká ji nejeden otřes. Sílu každého z nich  se film  snaží přenést na diváky, bohužel je s předstihem očekáváme, a i když někteří uroní slzu, přestává nám záležet na dívčině konečném rozhodnutí. Ať už totiž bude jakékoliv, nenecháme si hrát na city takhle povrchní, stále odtažitější slaďárnou.

Označit Zůstaň se mnou za romantický škvár by bylo možná až moc přísným odsouzením. Bohužel se mu po úžasném rozjezdu občas blíží, tudíž se mu nedostane nejvyšších příček hodnocení. Při všech svých potížích se závěrem zůstává alespoň jedním z nejpovedenějších exemplářů kýče.

Nikdy netušíte, jestli vás tolik není naposledy.

zustan_se_mnou_foto_01

No tak, obě dvě se tam nevejdou.