Zmizelá / Gone Girl – recenze

zmizela_2014_plakat „V tomto příběhu nic není tak, jak se zdá…“

Krásná dívka Amy potkala vtipného muže Nicka, vzali se a žili spolu šťastně až do… jejího záhadného zmizení v den pátého výročí svatby. Touto jednoduchou zápletkou odstartuje 145 minutový thriller, u kterého se ale nebudete nudit ani na moment. Záhad k vyřešení je totiž víc než dost a vaše sympatie k hrdinům se během promítání mnohokrát změní. Jak moc se můžou rozejít cesty dvou zamilovaných lidí během pěti let? A kam až sahá touha to všechno ukončit?

Na začátku příběhu se rozjíždí policejní pátrání po “úžasné Amy”. Pátrání tak typické pro Ameriku: všudypřítomní novináři, dobrovolníci s letáky, televizní proslovy nešťastných rodičů. Zdrcený manžel Nick (Ben Affleck) se brzy změní v hlavního podezřelého a ani divák už po chvíli netuší, jestli mu má věřit. Spolu s vyšetřovateli případu postupně odhalujete, co se skrývalo za zdmi krásného domu v poklidném městečku.

Zmizelá není jen příběh o pátrání po ztracené manželce.Zmizelá není jen příběh o pátrání po ztracené manželce. Je především o tom, jak se i z největší lásky může stát každodenní ubíjející peklo. Ben Affleck se svým ležérním stylem hraní a výrazem trouby perfektně hodí na roli muže, který upadl do života plného klišé: zpohodlněl, začal se víc věnovat svému baru a videohrám než cílevědomé Amy. Její představitelka Rosamund Pike je jednoduše vynikající a uvěříte jí všechno. Litujete ji, když se místo láskyplného souznění dočká nudy a neštěstí. Těžko říct, pro koho bylo tohle manželství nesnesitelnější. Ale v tomto příběhu nic není tak, jak se zdá…

I když jsou zde pasáže, kdy se zdánlivě nic neděje, stále vás příběh baví, budujete si vztah k postavám a prožíváte jejich problémy a zklamání. Režisér David Fincher zvládá vytvořit hutnou atmosféru tak lehce, jakoby to byla úplná samozřejmost. Po filmech jako Sedm nebo Klub rváčů opět dokazuje, že nesníží kvalitu své práce ani o píď. Pomáhá mu přirozeně i vynikající příběh, který stále graduje a překvapuje.

Scénář ke Zmizelé napsala sama autorka knižní předlohy Gillian Flynn, takže fanoušci jejího díla budou jistě spokojeni. Atmosféru dramatu dotváří znepokojivá hudba, kterou má na svědomí Trent Reznor (Nine Inch Nails) a Atticus Ross. Tedy dvojice, která za soundtrack k poslednímu Fincherovu filmu Muži, kteří nenávidí ženy získala Grammy. Spolupráce těchto tří pánů evidentně funguje.

Na Zmizelé odvedla spousta lidí spoustu dobré práce a plně využila potenciál úspěšné knižní předlohy. S pohřešováním blízké osoby se může ztotožnit málokdo, ale s partnerskými problémy každý. Proto vás příběh jedné ne úplně šťastné lásky vtáhne snáz, než byste čekali. A ať už jste v předvídání děje sebelepší, stejně budete překvapení. Zas a znovu.

Nejdřív to byla velká láska…

zmizela_2014_foto_02

… potom velká nuda…