E.A. Poe: Podivný experiment / Eliza Graves – recenze

e_a_poe_podivny_experiment_plakatPoznáte opravdového blázna?

Nevíte, co s načatým večerem? Co se vydat do blázince po boku zakladatele detektivního žánru a mistra napětí a hrůzy? Podivný experiment, v originále Eliza Graves, vznikl na motivy povídky Metoda doktora Téra a profesora Péra od Edgara Allana Poea a zavede nás do viktoriánského psychiatrického ústavu pro choromyslné.

Přesněji řečeno tam zavede mladého lékaře Edwarda (Jim Sturgess) na jeho první, tak trochu netradiční a velmi hrůzostrašnou praxi. Zařízení Stonehearst uprostřed ničeho vede Dr. Lamb (Ben Kingsley), který praktikuje značně neortodoxní metody. Proč pacienta myslícího si, že je kůň, týrat snahou o „vyléčení“, když ho můžeme několikrát denně hřebelcovat, nabídnout mu mrkev a je šťastný jako blecha? Poněkud vykolejenému a nezkušenému mladíkovi Edwardovi zkomplikuje pobyt nejen krásná Eliza Graves (Kate Beckinsale) nesnášející jakýkoliv fyzický kontakt, ale zejména děsivý nález ve sklepení.

Thriller vyniká hereckým obsazením a atmosférou.Celý thriller vyniká hereckým obsazením a atmosférou, kterou utváří nejen místo samotné, ale i tlumené osvětlení, kostýmy a desítky místních chovanců. Popisovat, jak dokonalý je Ben Kingsley (Gándhí, Iron Man 3, Ranhojič) jako Dr. Lamb, je prakticky nošením dříví do lesa. I když se vše točí kolem nově příchozího, jakmile se Ben objeví na plátně, strhává na sebe veškerou pozornost. Výjimkou jsou okamžiky, kdy se ke slovu dostane Kate Beckinsale (Underworld, Total Recall). Její postava sice dostane záchvat hysterie pokaždé, když se jí dotknete, ale současně vypadá neskutečně nadrženě s chutí… do něčeho se zakousnout. Jim Sturgess (Oko bere) se popral se svou rolí úspěšně, ale i přes snahu stojí v Kingsleyho stínu.

Vyprávění se nás snaží získat již od prvních vteřin, kdy bloudíme lesem, polemizujeme nad otázkou, jak vlastně poznáme skutečného blázna, a na nedaleké větvi sedí neodmyslitelný havran. Postupně se seznamujeme se Stonehearstem a zejména s jeho temnými zákoutími. Tempo pátrání je pozvolné. Jednou nás vystraší, poté překvapí (zvratem i zázračným napravením pacientů) a jindy zavede do slepé uličky.

Vše je na první pohled dokonalé a závěrečné rozuzlení opravdu nečekané, přesto chybí snímku něco, co by ho dělalo skutečně výjimečným a nezapomenutelným. Možná je to tím, že díky nálepce E. A. Poe čekáme něco dechberoucího a „pouze“ dobře odvedená práce nás dostatečně neuspokojí.

Ústav Stonehearst se pyšní fundovaným personálem,…

e_a_poe_podivny_experiment_foto_10

…vynikajícími večeřemi o několika chodech…