Jupiter vychází / Jupiter Ascending – recenze

jupiter_vychazi_plakat„Víte, co to s lidmi udělá, až se dozvědí pravdu?“

Jupiter Jones (Mila Kunis) se narodila za dramatických okolností a hvězdy i jméno ji předpovídaly, že ji čekají velké věci. Ale jak sama říká: „Astrologie má jednu vadu. Jsou to kecy.“  Mladá dívka totiž pracuje v rodinné firmě a dennodenně čistí záchody a uklízí domy cizích lidí. Vše se má ale brzy změnit. Na stopě jí je nejen Caine (Channing Tatum), upravený armádní lovec, ale i několik lovců odměn. Jupiter není pouze obyčejnou uklízečkou, ale Rekurencí člena rodu Abrasaxů, kteří mají pod palcem celý vesmír. Včetně Země.

Jakmile odlepíme nohy od rodné hroudy, dostaneme se do pohádky.Film z dílny sourozenců Wachowských je poměrně nesourodým dílem. Máme vizuální stránku, která je vskutku znamenitá. Na Zemi sice nedostala fantazie tvůrců až tolik prostoru, i když už i tu jsou náznaky, ale jakmile odlepíme nohy od rodné hroudy, dostaneme se prakticky do pohádky. Nádherné kostýmy, chrámy, vesmírná plavidla i obyvatelé vzdálených světů zaujmou na první pohled.

Je velká škoda, že je na tolik dobře odvedené práce nabalen tuctový příběh plný klišé s vlažným hereckým výkonem hlavních hrdinů. Jak tato popelkovská mezigalaktická akční romance dopadne, asi všichni tušíme. Horší je, že hercům jejich citové rozpoložení tak nějak nevěříme, a to nejen ve smyslu velké lásky. Na to, jaké postavení Jupiter právě získala, se chová chladně, prkenně a dosti naivně. Za něco bude moci scénář, ale zbytek padá na bedra Kunis. Tatumův Caine je prostě voják. Nic míň, ale ani víc. Růžky lehce vystrkuje plačtivý a stoický Balem, kterého ztvárnil Eddie Redmayne (Teorie všeho).

Hlavní myšlenka snímku točící se kolem významu času, tak trochu zapadá ve věčném přesouvání se z místa na místo. Tři sourozenci se přetahují o Jupiter jako tři hladoví psi o kost. Najdou se ale i světlé chvilky v ději. Rozhodně pobaví návštěva místního úřadu, kde se budeme cítit jako doma.

I když Jupiter vychází trvá více jak dvě hodiny, je děj příliš zkratkovitý. Režisérské duo se snažilo do jednoho filmu nacpat tolik, že výsledek působí dutě a prázdně. Je velká škoda, že nebyl využit potenciál, který poměrně zajímavě vybudovaný a vizuálně strhující svět nabízí.

Že by nás čekalo další pokračování Let’s Dance, tentokrát s podtitulem Vesmírný trs?

jupiter_vychazi_foto_17

Tento nástup na scénu není nic pro akrofobiky.