Americký sniper / American Sniper – recenze

americky_sniper_cz_plakatBude někdy připraven vrátit se domů?

V režisérském počinu Clinta Eastwooda nás čeká životní příběh sniperské legendy Chrise Kylea (Bradley Cooper), který strávil čtyři turnusy v Iráku, tedy více jak 1000 dní. Zatím na něj doma čekala rozrůstající se rodinka, které se vzdaloval čím dál víc. Americký sniper nabízí kombinaci dramatu, akce, romance, tak nějak od všeho trochu.

Na začátku snímku se ještě docela nasmějeme, když se tento Texasan jako poleno seznamuje se svou budoucí ženou a žije relativně normálně. Mezi Cooperem a Siennou Miller funguje příjemná chemie a uvěřitelný vztah, zatímco později jde spíše o klišovité hádky. Brzy se příběh rozděluje do dvou linií – jednu v Iráku a druhou doma s rodinou, kde Kyle stejně jen trpí výčitkami, že zrovna nebojuje.

Clint Eastwood umí vyprávět velké a složité příběhy, ale tady vstupuje na nebezpečnou půdu. Válka v Iráku je ještě poměrně živé téma a bez odstupu se těžko hodnotí, takže o motivaci Chrise k narukování si můžeme myslet cokoli. Eastwood radši neprezentoval jeho lásku k zabíjení, o které se dovíme z knižní předlohy. Spíše než příběh ale funguje film jen jako podivně pospojovaný sled událostí, což na tempu ovšem nepřidá. Najdou se zde i dobré části, celkově snímek moc nefunguje a do toho nám na jazyku zůstává pachuť válečné propagandy, jenž absurdně podporuje iluzi Američanů, že jsou vždy v právu.

Bradley Cooper absolvoval náročný trénink…Bradley Cooper absolvoval náročný trénink, aby se co nejvíce podobal skutečnému Kyleovi, ale hloubka jeho hereckého výkonu je limitována scénářem. Víme jen velmi málo o hrdinových pocitech a moc nám k srdci nepřiroste, a později už to nedožene, když se vzdaluje manželce i dětem, a stává se z něj duchem nepřítomný robot. Nedá se opomenout scéna s panenkou místo miminka, která je tak nepovedená a absurdní, že bychom ji očekávali spíše v mexické telenovele.

Je na nás, jestli budeme o Kyleovi uvažovat jako o hrdinovi, a zda budeme souhlasit s americkou invazí v Iráku, ale takové otázky snímek nepokládá. Vlastně nepokládá žádné. Těžko věřit, že Clint Eastwood dokáže skoro bezmyšlenkovitě odvyprávět takhle naivní propagandistický příběh. Pokud se oprostíme od reálné předlohy a budeme prostě sledovat životní příběh nějakého vojáka, funguje film o něco lépe, ale nejspíše bychom o něm přemýšlet měli.

Pro americké patrioty, kteří nehledí napravo ani nalevo a jsou ochotní nechat si filmem nakukat kde co, jde nejspíš o příjemnou akční podívanou o velkém hrdinovi, který svou obdivuhodnou kariéru ještě chudák odnesl posttraumatickým syndromem. Pro milovníky akčních a válečných filmů je pak sniper místy trochu nezáživný. Ale pro českého diváka je to spíše patetická a jednostranně prezentovaná podívaná.

Solidně odvyprávěný příběh, ale napětí, smutek nebo jiné silnější emoce v nás vyvolat nezvládne. Na to, o jak závažné téma se jedná, je absence více pohledů na věc absurdní. Zaslepeně předložený osud „pravého amerického hrdiny“, jehož pochybná motivace stát se sniperem zvedla vlnu kontroverze a snímek se jí radši vyhýbá obloukem, je pro rozumného diváka těžko stravitelným soustem.

„Zahrajeme si na vojáčky?“

americky_sniper_foto_a02

„Ententýky dva špalíky čert vyletěl z elektriky…“

American_Sniper_blikacka_tr

„Jsem rád, že zasáhli mě, ty bys to nezvládl.“

americky_sniper_foto_03

70%

Americký sniper / American Sniper

Solidně odvyprávěný příběh, ale napětí, smutek nebo jiné silnější emoce v nás vyvolat nezvládne. Na to, o jak závažné téma se jedná, je absence více pohledů na věc absurdní. Zaslepeně předložený osud "pravého amerického hrdiny", jehož pochybná motivace stát se sniperem zvedla vlnu kontroverze a snímek se jí radši vyhýbá obloukem, je pro rozumného diváka těžko stravitelným soustem.