Nenasytná Tiffany – recenze

nenasytna_tiffany_plakat_cz

Více takových celovečerních debutů a mohli bychom si troufnout říci, že s mladou generací přijde i nová vlna české kinematografie.

O tom, že se toho mladí filmaři nebojí, svědčí jejich experimentátorství s žánry, se kterým se poslední dobou setkáváme, a které u nás nemají zrovna uchopitelnou tradici. Mladý scénárista a režisér Andy Fehu propojil horor, komedii a sci-fi a vytvořil snímek, jehož děj se klouzavě posunuje od jednoho žánru ke druhému a zase zpátky, a divák se veze od začátku až do konce ve střídavých intervalech strachu, překvapení i smíchu. Konečně nejde pouze o docela dobrý pokus, ale o zábavný a strhující příběh, jež trefně a autenticky vykresluje nižší sociální vrstvu a otevírá prostor k seznámení se s pohnutkami a způsobem myšlení tzv. hospodské povalečské zplodiny.

V hlavní roli Pepy ukázal své herecké přednosti Leoš Noha, který se role ujal s vervou pravé osmdesátkové máničky. Po jeho boku se mimo jiné objevil Jiří Panzner, který si zahrál „nejlepšího kámoše“. Oba pánové by se hrdě mohli stát svatebčany Jiřího Káry známého z kultovního videa jeho svatby.

Jak moc je důležité přátelství a morálka u lidí, které většina označuje za okraj společnosti?Velké uznání patří jistě i lokačním, architektům i kostýmům, protože jednotlivé detaily vás nejednou zahřejí u srdíčka. Již od úvodních titulků, kdy zazní první zvuky hudební složky je jasné, že ani po této stránce se nebudeme nudit. A taky že ne. Čistý zvuk i vhodný výběr hudby zaslouží pochvalu.

Jak moc je důležité přátelství a morálka u lidí, které většina označuje za okraj společnosti? Lidí, jež se v alkoholovém omámení plouží životem a ulicemi, lidí, kteří se zastaví u každého rohu na „štamprličku“, a nakonec zapadnou do svého vystátého důlku u bufetu, jež jim přirostl k srdci nejvíce. Mají nějaké hodnoty? A co náklonnost jeden k druhému? Jak se zachová Pepa, který objeví starý poklad, za jehož získání však musí zaplatit vysokou daň? I přes trefné hlášky, vtipné scény a humorně vyhrocené situace, vede poněkud nadsazený konec k lehce smutnému zamyšlení.

Kameraman Jakub Ševčík se vyjádřil, že i přes nízký rozpočet dostal dostatečnou volnost, což výsledný snímek jen potvrzuje. Většina obrazů je brána „z ruky“. Místy jsou však klasické a uhlazené sekvence proloženy „amatérskými“ záběry z ruční kamery, jež jdou ruku v ruce s příběhovou linkou. S podobně reálnou kamerou, ale v poněkud jiném měřítku, jsme se mohli setkat nedávno ve filmu Petra Jákla Ghoul.

Jen velice málo tvůrců je schopno ukočírovat proplétání více filmovými žánry, tak aby si člověk nepřipadal jako na houpačce. Film Andyho Fehy má hladký průběh od začátku až do konce, a nejen pro to stojí za vidění.

Pepa a Jarda. Kámoši na život na smrt?

nenasytna_tiffany_foto_04

Ve filmu hrají důležitou roli právě hledači kovů