Nesmrtelný / Self/less – recenze

nesmrtelny_selfless_poster1Nesmrtelnost zabaví, ale akční scény převažují nad science fiction.

„Ne, necítím se nesmrtelný.“ přiznává si charismatický miliardář Damian Hale (Ben Kingsley), muž, jenž postavil New York. Jednoho dne ho totiž srazí na kolena rakovina a on se musí vyrovnat s blížícím se koncem i s faktem, že se mu stále nepodařilo zlepšit vztah s dcerou. O pár dnů později a několik set mil dále se ovšem v malé kavárně při hovoru se svým nejlepším přítelem a obchodním partnerem Martinem O’Neilem (Victor Garber) nechá srazit k zemi znovu, tentokrát dobrovolně, aby se za 20 minut probudil svěží, mladý a plný elánu.

Damian má možnost zjistit, jaký by byl svět, kdyby dostali ti nejtalentovanější z talentovaných více času na rozvoj svého potenciálu. Po speciálním zákroku zvaném svlékání kůže se probudí se stejnými zkušenostmi, znalostmi a nápady, jaké měl, ale ke své radosti v těle o 52 let mladším. Jaké nepříjemné prozření ho ale čeká, když zjistí, že nesmrtelnost má vedlejší účinky…

Je-li pro nás sci-fi tím nejoblíbenějším žánrem, jsme před každým novým filmem v lehkém napětí a nervozitě. Při traileru k Nesmrtelnému nám v hlavě automaticky naskakují scény z Ostrova (2005) od Michaela Baye nebo ze 4 roky starého Vyměřeného času (Andrew Niccol). Téma ovlivňování délky života rozhodně není nové. Přišel Tarsem Singh s něčím opravdu originálním a překvapí nás? Ano i ne.

Sci-fi složka zkrátka není dostatečně silná.Film má nápaditou myšlenku a je zpracovaný docela zajímavým způsobem. Scén, ve kterých budeme režiséra podezírat, že něco trochu nedomyslel nebo některému momentu věnoval méně pozornosti, než by bylo vhodné, naštěstí není mnoho. Problém je ale v tom, že sci-fi složka zkrátka není dostatečně silná. Samozřejmě ji nepřehlédneme, ale mnohem účinnější jsou ty části příběhu, ve kterých jde o jiné věci než o hlavní téma.

Nesmrtelný není nudný a ve většině případech nedokážeme předvídat, co bude následovat v další scéně, což je dobře. Párkrát nadskočíme na židli vyděšením, ale převažující dobu ze dvou promítacích hodin budeme sledovat zábavně natočený akčňák. Na thriller není dostatečně děsivý, na sci-fi se až příliš věnuje rychlým honičkám v autech, přestřelkám a podpalování všeho, co se podpálit dá (záliba tvůrců v plamenometech je z celého snímku víc než zřejmá). Návštěvy tak nemusíme litovat, ale na to dostat se do desítky nejlepších scifáren nemá Nesmrtelný dost potenciálu.

„Nech mě chvíli poslouchat jeho tlukot.“

nesmrtelny_selfless_foto_02

Cože to říkal? Že mi ta injekce zastaví srdce?!

nesmrtelny_selfless_foto_12

„Poseděls bys se mnou u šálku cikorkové kávy, prosím? Je to důležité.“

nesmrtelny_selfless_foto_15

60%

Nesmrtelný / Self/less

Nesmrtelný není nudný a ve většině případech nedokážeme předvídat, co bude následovat v další scéně, což je dobře. Párkrát nadskočíme na židli vyděšením, ale převažující dobu ze dvou promítacích hodin budeme sledovat zábavně natočený akčňák. Na thriller není dostatečně děsivý, na sci-fi se až příliš věnuje rychlým honičkám v autech, přestřelkám a podpalování všeho, co se podpálit dá (záliba tvůrců v plamenometech je z celého snímku víc než zřejmá). Návštěvy tak nemusíme litovat, ale na to dostat se do desítky nejlepších scifáren nemá Nesmrtelný dost potenciálu.