Kniha života / The Book of Life – recenze

kniha_zivota_2014_poster„Láska dokáže překonat i smrt. Alespoň v Mexiku!“

Tak tenhle úkol je skutečně nadlidský! Jakým způsobem se pokusit zabavit skupinu dětí, které zajímá všechno, jen ne historie? Americký animovaný film Kniha života možná přináší návod. Jedno je naprosto jasné – nejdůležitější je příběh! Jestliže je skutečně zajímavý, napjatě zmlknou i největší nevychovanci. Na scénu totiž přichází hrdina Manolo Sanchez!

Není však v žádném případě sám. Spolu s ním je tu jeho přítel od dětských let Joacquín a jejich společná láska Maria! Kterému z nich připadne její srdce a ona si ho zvolí za muže? Takový příběh by byl celkem tuctový, kdyby se nejednalo o mnohem víc. Na volbě Marii závisí také osud Země vzpomínaných i Země zapomenutých, jejichž vládci si právě na vítěze vsadili. Celý příběh je totiž zasazen do Mexika do času svátku Dia De Muertos, jenž velmi připomíná naše Dušičky. Zvítězí hodná a spravedlivá La Muerte nebo zlostný a pomstychtivý Xibalba, který se neštítí jakéhokoli podvodu? Na tom záleží osud říše mrtvých!

V některých pasážích se stačí jen užasle dívat na přehršel barev a motivů.Přestože se jedná o animovaný příběh, ocení ho zřejmě hlavně dospěláci. Děti jen stěží rozluští spoustu ironických poznámek a narážek, jimiž je film protkán. Vizuální stránka je nicméně natolik propracovaná, že se v některých pasážích, především při záběrech ze Země vzpomínaných, stačí jen užasle dívat na přehršel barev a motivů. Do děje se zapojí celá řada zombíků, není však nutné se jich bát. Většinou jsou velmi roztomilí a vtipní. Navíc jsou ochotni přispět svojí pomocí v boji proti vůdci loupežníků Šakalovi, jenž chce vyplenit město San Angel, v němž hlavní hrdinové žijí.

Zpátky k jádru příběhu! Podaří se Manolo Sanchezovi porazit svého rivala Joaquina v boji o srdce krásné Marii? Stane se slavným toreadorem a naváže na rodinnou tradici děděnou řadu generací? Je odvážlivcem nebo zbabělcem, kam až sahá moc lásky? Na všechny tyto otázky najde divák po zhlédnutí filmu odpověď.

Kniha života nepřichází s nějakým průlomovým příběhem či šokujícími dějovými zvraty. Jde o tisíckrát viděnou zápletku a přece nově a poutavě zpracovanou. Právě to je důvod nechat se unést na hodinu a půl do Mexika a připomenout si, že svůj životní příběh si každý píše sám!

Další medaili za statečnost už nechci, nemám je kam dávat!

kniha_zivota_foto_08

Já Ti zabrnkám!