Black Mass: Špinavá hra / Black Mass – recenze

black_mass_spinava_hra_poster2Bít ostatní musíš, když to nikdo nevidí. Protože pak se to nestalo.

Byl to milující otec a bratr? Možná. Rozhodně byl ale bezcitný a bezskrupulózní zločinec, který svým obětem bez mrknutí oka daroval nové šaty nebo se s nimi přátelsky objal, aby je za moment bez mrknutí oka střelil do hlavy nebo udusil. A bylo mu celkem jedno, jestli se jedná o jeho parťáka nebo dceru kámoše. O kom je řeč? O Jamesovi Bulgerovi přezdívaném kvůli blond vlasům „Whitey“, reálné postavě bostonského podsvětí, která si v 70. letech omotala FBI kolem prstu. Nebo aspoň tak je ztvárněná ve filmu Scotta Coopera, jenž měl jako předlohu rovnou dvě knihy (od Dicka Lehra a Gerarda O’Neilla).

Ze začátku Bulger zdaleka nebyl tak velká ryba. Ale pouto, které se vytvořilo mezi kluky vyrůstajícími ve stejné ulici, je hodně pevné a vydrží až do smrti. Loajalita je pro agenta FBI Johna Connollyho (Joel Edgerton) jedna z nejdůležitějších hodnot a ta Bulgerovi umožní převzít postupnými strategickými kroky moc nad celým bostonským podsvětím.

Depp původně roli nechtěl přijmout, protože se mu výše honoráře zdála příliš malá. Nakonec se do toho pustil a u fanoušků to mohlo vyvolat různorodé pocity. Šarmantní fešák, kterému to slušelo, ať vařil čokoládu jako romantik i excentrický podivín, nebo velel pirátské lodi, najednou přišel o barvu v obličeji, má špatný chrup, vrásky a předčasné stařecké skvrny, protože vyšel po několika letech z vězení, kde na něm zkoušeli účinky LSD. Zkrátka stačí vidět filmový plakát a máte potřebu (alespoň ženské publikum) googlovat Deppovy aktuální fotky, abyste se přesvědčili, že neonemocněl ani nezestárl přes noc o dvacet let.

Bulger byl klíčovou postavou gangu Winter HillFilmařům bylo zřejmé, že tak jako byl Bulger klíčovou postavou gangu Winter Hill, bude Depp základním kamenem filmu. Už od první chvíle kameraman Masanobu Takayanagi detailně zaostřuje Deppův obličej, abychom si užili mistrnou hereckou i maskérskou práci. Scénář (Mark Mallouk, Jez Butterworth) má švih a scény mají sílu. Například ta když Bulger důrazně radí kolegovi, aby už nikdy nestrkal své tlusté prsty do arašídů, nám na dlouho uvízne v paměti. Nebo když Bulger vysvětluje kamarádovi, že vyzrazení rodinného receptu je v principu zrada jako každá jiná. S tímhle chlápkem byste prostě na obědě být nechtěli.

I další postavy Black Mass nezklamou. Joel Edgerton, Benedict Cumberbatch jako Bulgerův bratr, Kevin Bacon a další… všichni jsou přesvědčiví. Zvláštní ale je, že po pár dnech si nemůžeme vybavit celistvý příběh. Pamatujeme si Deppa a arašídy, Deppa se synem, s babičkou, s maminkou, Deppa škrtícího blondýnku, vyhrožujícího Julianne Nicholson a pak několik výrazných scén s Edgertonem. Ale kdybychom měli převyprávět dějovou linii, narazíme. Možná to je tím, že film částečně pracuje s retrospektivním vyprávěním vyslýchaných osob, možná výraznou hlavní postavou nebo tím, že příběh gangstera je zkrátka jedna špinavá hra za druhou, ve které není lehké se vyznat… anebo tím vším dohromady.

Kdyby příběh Black Mass přišel do kin ve chvíli, kdy by pole gangsterů a kriminálních případů bylo vyprahlé a bez života, asi bychom filmařům líbali ruce. Ale protože se to tady v poslední době tematicky podobnými snímky docela hemží a Whitey má konkurenci v Legendách zločinu, Sicariu, ale i třeba českému publiku bližšímu Káčkovi, napadneme z něj na zadek, i když vůbec není špatný.

Ahoj všem! A vidím, že mě přišla podpořit i rodina. Skvěle, fakt díky, brácho…

black_mass_spinava_hra_foto_16

A jedna krátká modlitbička před jídlem…

black_mass_spinava_hra_foto_a01

Eniky, beniky, kliky bé… tvůj průšvih to nebude…

black_mass_spinava_hra_foto_04

80%

Black Mass: Špinavá hra / Black Mass

Depp a arašídy, Depp se synem, s babičkou, s maminkou, Depp škrtící blondýnku, vyhrožující Julianne Nicholson... a všude je perfektní. Ale když máme převyprávět dějovou linii, narazíme. Kdyby film přišel v gangstersky vyprahlém období, asi bychom filmařům líbali ruce. Ale protože se to podobnými snímky docela hemží a Whitey má konkurenci v Legendách zločinu, Sicariu, ale i třeba českém Káčkovi, na zadek z něj nepadneme, i když vůbec není špatný.