Malý princ / The Little Prince – recenze

maly_princ_2015_plakat„Když si mě ochočíš, budeme potřebovat jeden druhého.“

Kdo by neznal poetický příběh od Antoina de Saint-Exupéryho o malém chlapci, jenž se zničehonic zjevil osamělému letci na poušti a chtěl nakreslit beránka. Vyprávění o Malém princi z asteroidu, který se uměl dívat na věci jinak, dětsky, a přesto moudřeji než mnozí dospělí a který procestoval několik pozoruhodných planet s podivnými obyvateli, až se dostal na tu naši.

A kdo by si troufl zpracovat tuto nejčtenější a nejpřekládanější francouzskou publikaci do moderního animovaného příběhu a přenést ji na plátno? Americký režisér Marc Osborne, kterého s nápadem oslovili producenti Aton Soumache, Dimitri Rassam a Alexis Vonard. Nejdřív na to z velké úcty k autorovi a nádhernému dílu nechtěl vůbec přistoupit. „Když Marc souhlasil, že o Malém princi popřemýšlí, odjel a vrátil se o půl roku později s myšlenkou, která nás všechny dostala,“ vypráví Soumache.

A tak se v říjnu 2010 dala dohromady skupina profesionálů, smetánka evropské filmové animace i veteráni z velkých animačních studií z Los Angeles a zároveň všichni do jednoho milovníci Malého prince, aby vytvořili úchvatnou adaptaci, které se podařilo zachovat poetickou atmosféru knížky. Nečekejte žádný klasický animák, jakých jsou desítky, je to hluboký, dojemný, ale také vtipný příběh, který osloví děti i dospělé, a to nehledě na to, jestli knížku četli nebo ne.

Exupéryho vyprávění o Malém princi je tak začleněno do reálného života malé holčičky.Malá holčička se přistěhuje do města se svou velmi seriózní matkou, klasickou dospělačkou, pro kterou je plánování středobodem života. Své dceři připraví přesný plán na celé léto, a to doslova na každou jednotlivou minutu dne. Na programu je algebra, čtení a všechny další školní a domácí povinnosti. Holčička je plní jednu za druhou a za každou hotovou aktivitu si posune malý magnetek na obří nástěnce znározňující její současný život. Jednoho dne ale objeví při třízení mincí figurky z Malého prince a pak jí její podivínský starý soused, pilot, pošle vlaštovkou list s trochu podivným příběhem. A velké dobrodružství může začít.

Exupéryho vyprávění o Malém princi je tak začleněno do reálného života malé holčičky, a tím dostává nové rozměry. Počítačová animace se střídá s tzv. fázovou, kdy Malý princ, domýšlivec, růže, liška i letec vypadají jakoby z papíru. Tvůrci použili papír a keramickou hlínu, aby mohli tváře namalovat akvarelem, připravili scény jako na divadle a vše realisticky nasvítili. Nádhernou hudbu přímo pro film složila a nazpívala francouzská zpěvačka a skladatelka Camille Dalmais.

Diváky možná může zamrzet, že některé postavy Exupéryho knížky jsou zmíněny jen okrajově. Například pijan (který pije, aby zapomněl na to, že pije) se ve snímku pouze mihne. Ale na druhou stranu, jestli museli kvůli rozsahu pár věcí vynechat, proč ne právě alkoholika… Kdybychom měli příběhu něco vytknout, tak snad v jednom místě filmu přílišnou kumulaci motivů (scéna u byznysmena a jeho stroje na „dospěláctví“). Zhodnoceno jednou větou: animovaný Malý princ je potěcha pro oči, uši i srdce.

„Ty máš zlaté vlasy. Zlaté obilí mi tě bude připomínat.“

maly_princ_2015_foto_08

„Když je člověku moc smutno, má rád západy slunce.“

maly_princ_2015_foto_02

„Děti musí být k dospělým hodně shovívavé.“

maly_princ_2015_foto_07

80%

Malý princ / The Little Prince

Diváky může zamrzet, že některé postavy Exupéryho knížky jsou zmíněny jen okrajově. Například pijan (který pije, aby zapomněl na to, že pije) se ve snímku pouze mihne. Ale na druhou stranu, jestli museli kvůli rozsahu pár věcí vynechat, proč ne právě alkoholika... Kdybychom měli příběhu něco vytknout, tak snad v jednom místě filmu přílišnou kumulaci motivů (scéna u byznysmena a jeho stroje na „dospěláctví“). Zhodnoceno jednou větou: animovaný Malý princ je potěcha pro oči, uši i srdce.