V srdci moře / In the Heart of the Sea – recenze

v_srdci_more_2015_plakat„Příběh Essexu je příběhem dvou mužů.“

Jednašedesátiletý režisér Ron Howard již nejednou dokázal, že umí z diváka vyždímat emoce, odkrýt příběh až na dřeň, napínat až do konce i rozesmát (Žbluňk!, Čistá duše, Grinch, Ed TV, Rivalové a desítky dalších). Tentokrát se inspiroval Bílou velrybou, románem amerického spisovatele Hermana Melvilla.

Po boku Chrise Hemswortha a Benjamina Walkera se podíváme na palubu rybářské lodi Essex, jejíž mise je jednoduchá, ulovit co nejvíce velryb a naplnit 2000 soudků velrybím tukem, který tehdy prakticky nahrazoval ropu, než se lidé naučili vrtat do země a těžit toto černé zlato. Z dnešního pohledu je až neuvěřitelné, že muži odpluli na širé moře v několik metrů dlouhých lodích a poté nasedli do chatrných loděk s harpunou v ruce, aby ulovili stále vzácnější mořská monstra. Pokud jste na tuto práci neměli žaludek, měli jste jednoduše smůlu. Zisk velkých pánů byl na prvním místě a posádka na lodi byla nahraditelná. Hlavní byl velký výnos a neohrozit dobré jméno obchodu s velrybím tukem.

Ze snímku V srdci moře dýchá atmosféra tehdejší doby.Ze snímku V srdci moře dýchá atmosféra tehdejší doby, která se lehce promítá i do vizuální podoby. I když se štáb vydal na otevřené moře poblíž ostrova La Gomera a herci tak měli možnost vyzkoušet si na vlastní kůži, co to obnáší být rybářem z počátku 19. století, ke slovu se dostaly i CGI triky. Celá hromada CGI triků. Ty vesměs vypadají perfektně. V některých momentech máme pocit, zejména v bližších záběrech, že se před námi zjevují obrazy, které jako by vypadly z více jak 160 let staré knihy. Tyto „ilustrace“, pokud to byl záměr, jsou opravdu působivé.

Režisér Ron Howard nám poměrně zdařile ukazuje, jak drsná doba tehdy byla. Jak těžké to měly rodiny, které se musely kvůli jedné zakázce na několik měsíců až let rozloučit a nevědět, co se s tím druhým děje. Jak odvážní, cílevědomí a svým způsobem i bezcitní museli být tehdy muži, chtěli-li zabezpečit svoje ženy a děti a v krajních případech si i zachránit holý život. I když se jedná o silný příběh, který ukazuje, že každé živobytí má svoje hranice, mohl se Howard trochu lépe vypořádat s jeho tempem. Některé pasáže by si zasloužily vydatnější časovou dotaci a jinde by se hodil zásah střihačských nůžek.

I když je snímek V srdci moře zasazený do počátku 19. století a ukazuje nám tehdejší souboj člověka bažícího po zisku s přírodou, jedná se o nadčasový příběh, který se v různých podobách odehrává dnes a denně kolem nás. I když nás může, z dnešního pohledu, zarážet chování některých postav a způsob lovu, je film plný působivých, drsných i malebných záběrů a odpovídajících hereckých výkonů. Vyváženější tempo vyprávění a místy lepší přehlednost by dílu dodaly na ucelenosti.

Mladý pavouček si vyzkoušel žlutou a poměřil síly s gigantickou velrybou.

v_srdci_more_2015_foto_03

I takto může vypadat slavný spisovatel při práci.

v_srdci_more_2015_foto_05

Rybička nedala přednost lodičce a neštěstí je na světě.

v_srdci_more_2015_foto_08

70%

V srdci moře / In the Heart of the Sea

I když je snímek V srdci moře zasazený do počátku 19. století a ukazuje nám tehdejší souboj člověka bažícího po zisku s přírodou, jedná se o nadčasový příběh, který se v různých podobách odehrává dnes a denně kolem nás. I když nás může, z dnešního pohledu, zarážet chování některých postav a způsob lovu, je film plný působivých, drsných i malebných záběrů a odpovídajících hereckých výkonů. Vyváženější tempo vyprávění a místy lepší přehlednost by dílu dodaly na ucelenosti.