Joy – recenze

joy_2015_plakat„Všichni začínáme s nějakým snem o tom, jaký bude náš život.“

Stejně tak začíná tento zdánlivě obyčejný příběh o dětských snech a silné osobnosti hlavní hrdinky Joy (Jennifer Lawrence). Její kreativní a zasněná povaha neustále chrlí nové a nové nápady, proto se chce stát vynálezcem. Jak už to tak bývá, realita života ji „semele“ a skončí jako běžný smrtelník. S naprosto obyčejnou prací, která ji frustruje, hypotékou na rozpadající se dům, nefunkční rodinou, která jí visí na krku, dvěma dětmi a bývalým manželem žijícím ve sklepě.

Joy byla šikovnou studentkou, ale když se její rodiče rozvedli, cítila povinnost na ně dohlédnout a nešla na univerzitu. Teď u ní žije matka, která už léta neudělala nic kloudného, jen sleduje telenovely a pro praktický život je zcela nepoužitelná. Otec (Robert De Niro) má sice svůj podnik, ale nijak zvlášť úspěšný, a krom toho se raději neustále zamilovává do žen, před kterými by smekla i zlá macecha z Popelky. Alespoň je tu nejlepší kamarádka a velkou oporou je pro Joy paradoxně i bývalý muž.

Ze šedi každodenního života ji vyvede nápad na nový mop. Ačkoli takový vynález nikdo moc nerespektuje, je logické, že hospodyňka nevymyslela rovnou motor k boeingu. Joy věnuje veškeré úsilí úspěchu svého produktu a stejně jako rostou prodeje, tak se rozvíjí i její sebedůvěra. Ale k happy endu povede ještě hodně dlouhá cesta, na které ji nepodrží ani ti, které dosud ve všem podporovala ona.

Jennifer Lawrence opět předvádí skvělý herecký výkon.Jennifer Lawrence opět předvádí skvělý herecký výkon a tato role jí poskytuje nejen prostor, ale i mnoho poloh a emočně vypjatých situací. De Niro zde představuje spíše uťáplého muže, který je vždy na straně semetriky, která zrovna stojí po jeho boku. Je sice zvláštní to tvrdit, ale vlastně si ho skoro nevšimnete. Ze známějších tváří už zbývá zmínit jen Bradleyho Coopera, který nás čeká v příběhu později. Je to velký sympaťák, a mezi ním a Lawrence funguje příjemná chemie, ale to je vše – víc mu role nenabídla. Vše je soustředěno na Joy. Ostatně proč ne, když je to její příběh.

Vlažnější start nám umožní zorientovat se v situaci, i když je to trošku nuda. Celkem nám to vynahradí gradující děj a také sympatie k hlavní hrdince. Bohužel film stále působí dojmem, že bude zajímavější a inspirativnější pro ženy, na druhou stranu to není zrovna snímek, který by si divačka mohla v poklidu pustit k žehlení prádla.
Scénárista a režisér David O. Russell už zavadil o zajímavější příběhy a dokázal je také působivěji podat, i když svůj styl má. Podobně se zdařil i soundtrack. Film je sice lehce nadprůměrný, ale krom vývoje příběhu a báječné Jennifer Lawrence už toho na koukání moc není, takže napodruhé by se divák už mohl opravdu nudit.

Vynalézavá (a to doslova) mladá žena přizpůsobuje svůj život všem ostatním. Až jí jednou dojde trpělivost a přijde s nápadem na nový produkt, za kterým si bude stát za každou cenu. A ta cena může být opravdu vysoká. Inspirující, chytré, ale jen na jedno podívání. Bez vynikající Jennifer Lawrence možná ani to ne.

Jsem rozvedená matka dvou dětí… Znamená to, že nemám žádnou budoucnost?“

joy_2015_foto_10

Za Joy se nikdy nikdo nepostavil, teď se o to musí postarat sama.