REVENANT Zmrtvýchvstání / The Revenant – recenze

revenant_zmrtvychvstani_plakat„Můžeš si přestat leštit tu pušku, když s tebou mluvím?“

Oscarový režisér Alejandro González Iñárritu se rozhodl opustit útulné a hlavně příjemně vytopené šatny divadla na Broadwayi (Birdman) a vydal se do Kanady a Argentiny, kde ve sněhu a větru natočil dobrodružné drama inspirované skutečným příběhem lovce a trappera Hugha Glasse. Vynese Revenant Alejandrovi další ocenění? A sáhne si na vytouženou zlatou sošku konečně i Leonardo DiCaprio?

REVENANT Zmrtvýchvstání nás zavede do roku 1823 do Jižní Dakoty. Do časů, kdy muži museli pro obživu svoji i celé rodiny odcestovat na několik měsíců i let s vysokou pravděpodobností, že se domů již nikdy nevrátí. Lovci kožešin, kolem kterých se náš příběh točí, totiž museli při svých výpravách čelit nejen nemilosrdné nezmapované krajině, ale i nájezdům indiánů. Seznámíme se i s lovcem Hughem Glassem (Leonardo DiCaprio), který je napaden rozzuřenou samicí medvěda grizzlyho. Útok sice přežije, ale hrubé zalátání zdevastovaného těla je neodvratitelným začátkem konce. Nebo ne? Jak se ukáže, Glass má tvrdý kořínek a John Fitzgerald (Tom Hardy) se rozhodne jeho život ukončit vlastní rukou. Než stihne toto zabití z milosti dotáhnout do konce, přeruší ho Glassův syn, kterého proto Fitzgerald zavraždí a kvapně opustí umírajícího Glassa. Ten ale jako zázrakem přežije a rozhodne se překonat stovky kilometrů a pomstít se.

Máme možnost poznat, jak zlověstně, ale přitom i překrásně může znít zurčení potoka.Alejandro González Iñárritu neponechal nic náhodě a za kameru postavil ostříleného a cenami ověnčeného Emmanuela Lubezkiho (Oscar – Birdman, Gravitace; BAFTA – Birdman, Gravitace, Potomci lidí). Jedno je jisté, tato volba se rozhodně vyplatila. Nádherné až mazlící se záběry překrásné, ale přitom drsné přírody musí očarovat každého. Máme možnost poznat, jak zlověstně, ale přitom i překrásně může znít zurčení potoka. Se stejnou precizností jsou nasnímány i akční scény. Například úvodní útok indiánů je nám z velké části podáván bez viditelného střihu. Kamera se jakoby přilepí na jednoho z aktérů a plynulým přeskakováním z jednoho na druhého nás provází krvavou bitkou. Krve a špíny si celkově užijeme dosyta. Tehdejší muži, kteří byli několik měsíců uprostřed drsné přírody, neměli čas a ani možnosti na dlouhé horké koupele, holení, manikúru a oblak kolínské, jak jsme na to zvyklí dnes. I když, o určité kosmetické zákroky se postaral váš sok, který vám bez mrknutí oka usekl dva prsty či vytvořil nový účes technikou skalpování.

Vzhledem k tomu, že se natáčelo uprostřed nehostinné přírody, museli si nejen herci, ale i štáb sáhnout na dno. A ze snímku to na nás doslova sála. Když si to při sledování uvědomíme, a zajisté si to uvědomíme, bude nám běhat mráz po zádech. K tomu herci hrají jako o život. Leonardo DiCaprio se rozhodně nešetří a trpí jako zvíře. Funí a prská na všechny strany, až je nám ho trochu líto. Na jednu stranu se jedná o dechberoucí výkon, ale na tu druhou mu něco chybí. Možná je to tím, že samotná postava, až na tu strastiplnou cestu, není tak zajímavá. John Fitzgerald, kterého hraje Tom Hardy, je záživnější a opravdovější. Glass se chová trochu jako superhrdina.

REVENANT Zmrtvýchvstání je bezpochyby pozoruhodným snímkem, který prezentuje sílu lidského ducha a pomsty. Herci ze sebe vydávají maximum, tedy alespoň to maximum, které jim jejich postavy umožňují. Šikovnost kameramana nám nabízí drsnost i krásu, které nás provází celým vyprávěním. Všechno je tu technicky naprosto správně. Možná právě to a až přehnaná uměleckost vysávají ze snímku energii. Na jednu stranu si okousáváme nehty napětím i zděšením a rozplýváme se nad neposkvrněnou nádherou, ale na tu druhou se i nudíme.

Taková poklidná nedělní procházka zasněženou krajinou.

revenant_zmrtvychvstani_foto_14

Opravdu ho napadla samice medvěda grizzlyho? Nepopral se sám se sebou?