Řachanda – recenze

rachanda_2016_plakat„Pracovat? Ani mě nehne!“

Česká kinematografie je bohatší o další moderní pohádku. Tentokrát se vydáme po boku Kuby (Vladimír Polívka) a Matěje (Aleš Bílík) do tří království. Mladí zlodějíčkové nejprve okradou hrabivého Theofila (Bolek Polívka) v Růžovém království, při útěku se zatoulají do Liliového království, kde se seznámí s rozmazlenou princeznou Markétkou (Denisa Pfauserová) a nakonec je osud zavane až do kouzelného Černého lesa, kde na ně čeká opravdu různorodé obyvatelstvo.

Co dáváš, to se ti vrátí.Posláním Řachandy je pobavit a šířit kolem sebe poselství: „Co dáváš, to se ti vrátí.“ A daří se jí to tak napůl. Pohádka sice vtipná je, ale spíše se párkrát pousmějeme, než abychom se smíchy chytali za břicho, jak evokuje název. O velkou část humorných scén se zasloužilo duo Polívků, i když mají minimum společných záběrů. Ostřílený tatínek Boleslav nikdy nezklame a ani syn Vladimír nezůstává pozadu. Jeho Kuba je prosťáček, který sice nepatří k nejbystřejším a ani k nejpoctivějším, ale dokáže nás rozesmát.

S morálním poselstvím je to trochu matoucí. Na jednu stranu se nás snaží pohádka vychovávat a ukázat nám, že bychom se k okolí měli chovat slušně a uctivě, ale na tu druhou prakticky uznává zlodějské praktiky ústřední dvojice. Pokud kradeš z důvodu nasycení žaludku či ve jménu vyššího dobra, dá se to tolerovat.

Pohádky jsou něco, co k naší kultuře neodmyslitelně patří a mají je rádi malí i velcí diváci. Natočeny jich proto byly stovky a lidská království jsou na chlup totožná. Hradů a zámků je u nás nespočet, vše se doplní středověkými kostýmy a může se jít točit. Pokud máte tento styl rádi, budete vždy plně spokojeni. Ani Řachanda nezůstává v tomto případě pozadu a vybrala si hezké lokace. Točilo se na temném hradě Kost a sluncem zalitém zámku Dětenice. Tvůrci si pro nás připravili překvapení v podání kouzelného Černého lesa, který obývají puci, dryády, troll, hejkal, gnóm, víly a samozřejmě Paní lesa. Masky daly tvůrcům ohromnou práci a herci museli strávit hodiny a hodiny v maskérně. I když je na co se koukat a děti postavičky bezesporu nadchnou, působí výsledný dojem uměle více, než bychom si bývali přáli, a to zejména při pohledu na ruce a obličej.

Řachanda je pohádkou, která měla velké ambice, ale tak úplně se jí to nepovedlo. Hvězdné obsazení Vilma Cibulková, Oldřich Kaiser, Jaromír Nosek, Jan Hrušínský, Martin Pechlát, David Novotný, Petr Čtvrtníček a další výborní herci není využito tolik, kolik by si bývalo zasloužilo. Příběh je sice úsměvný, ale značně nepřehledný, a to i přesto, že prakticky nenabízí nic moc nového. Vizuální stránka potěší, především odvážný tah s mýtickými bytostmi, ale zasloužila by si větší dotaženost.

Ale já jsem chtěla poníka, ne tygra.

rachanda_2016_foto_11

V dáli vidím mince zlaté. Přineste mi je.

rachanda_2016_foto_10

Mobilní telefon v Černém lese zatím nemají.

rachanda_2016_foto_05

45%

Řachanda

Řachanda je pohádkou, která měla velké ambice, ale tak úplně se jí to nepovedlo. Hvězdné obsazení Vilma Cibulková, Oldřich Kaiser, Jaromír Nosek, Jan Hrušínský, Martin Pechlát, David Novotný, Petr Čtvrtníček a další výborní herci není využito tolik, kolik by si bývalo zasloužilo. Příběh je sice úsměvný, ale značně nepřehledný, a to i přesto, že prakticky nenabízí nic moc nového. Vizuální stránka potěší, především odvážný tah s mýtickými bytostmi, ale zasloužila by si větší dotaženost.