Dvojníci – recenze

dvojnici_2016_plakatDva rozdílní lidé, jedna podoba. A potíže jsou na světě.

Richard Prospal (Ondřej Sokol) je slušný a uťápnutý středoškolský učitel. Žije s manželkou Ivankou (Jitka Schneiderová) a dcerou Natálkou (Štěpánka Fingerhutová) v rodinné vile ve Velkém Kostelci. Učí češtinu a dějepis, dodržuje svoje rutinní návyky (např. nevynechá nákup ranních novin v trafice) a snad nikdy by neřekl sprosté slovo. Kvůli jeho dobrácké povaze a přitroublému zjevu si neumí sjednat kázeň ve třídě. Ředitelka školy ho proto posílá, společně s oplzlým kolegou, tělocvikářem Edou (Miroslav Etzler), na školení do Prahy.

Honza Rambousek představuje naprostý Richardův protiklad.Honza Rambousek (Ondřej Sokol) představuje naprostý Richardův protiklad. Prototyp nenapravitelného zloděje, podvodníka, sukničkáře. Jen jedno mají s Richardem Prospalem společné – jsou si podobní jako vejce vejci. Momentálně se Honzovi lepí na paty smůla, nedaří se mu v kšeftech. Velkou zásluhu na tom má přihlouplý kumpán Melichar (Jakub Kohák). Když zhatí krádež luxusního automobilu, jejich šéf, mafián Vytloukal (Petr Nárožný), ztratí trpělivost. Rambousek mu dluží slušnou sumu peněz, které chce zpět. Proto vysílá zlodějské duo ukrást cenný obraz a kola osudu se dávají do pohybu.

Scenárista Petr Hudský pracoval s ne příliš originálním námětem, který ale dokáže být zdrojem vtipných situací. Ze začátku je děj trochu táhlý. Oživení a nejkomičtější scény filmu přichází ve chvíli, kdy se Honza Rambousek vydává v Kostelci za Richarda, hraje si na učitele a na Ivanina manžela. Pro Jakuba Koháka byla role zlodějíčka, který mnoho rozumu nepobral, jeho šálek čaje a s Ondřejem Sokolem alias Rambouskem se skvěle doplňují. Ondřej Sokol ve své dvojroli předvedl výborný výkon, zvláště v trikových scénách, kde stál dvakrát v jednom záběru.

Ostatní herecké výkony tak dechberoucí nejsou. Simona Krainová a Jitka Schneiderová můžou nabídnout akorát svůj půvab. Petr Nárožný v roli mafiána působí trochu nepatřičně, jako dědeček z pohádky. Vážné a násilnické scény tak nevypadají věrohodně, nezachrání je ani Vytloukalova „mlátička“ Bohouš (Jan Pavel Filipenský). Celková atmosféra snímku působí až ironicky, což ale záměr režiséra Jiřího Chlumského jistě nebyl. Dvojníci bohužel pokračují v trendu klasických českých komedií. Plusovým bodem zůstává fakt, že žádná z postav neumírá, což je v českých filmech pomalu nutnost.

Dvojníci jsou pohodová česká komedie pro širokou veřejnost. Nenabízí promyšlené dějové linie ani napínavé záběry, zato kvalitní herecké obsazení (především v podobě Ondřeje Sokola) a vtipné situace z každodenního života. Filmové znalce nenadchne, běžné publikum neurazí.

Obhlídka Mánesovy galerie, místa dalšího lupu.

dvojnici_2016_foto_08

„Myslíš, že v těch hadrech a oholenýho tě tady nikdo nepozná?“