Spotlight – recenze

spotlight_2015_plakat_oscar„Ne politici, ne právníci, ale novináři mají tu největší moc, a když ji správně využijí, můžou konat to skutečné DOBRO.“

Dostane-li film Oskara, ať už za cokoliv, vždy nám to napoví: Ano, na něj se vyplatí zajít. Ovšem jedná-li se o Oskara za nejlepší film, kopeme už doslova jinou ligu. Spotlight toto ocenění dostal za rok 2015 a nutno říct že skutečně po právu.

Tento kousek, natočený podle pravdivé události, už jen svým obsahem dodneška doslova vyráží dech. A jakpak by ne, když se jedná o jeden z největších novinářských příběhů vůbec. Rozkrytý, k ohromnému údivu popravdě řečeno, až začátkem nového milénia, což není ani znepokojující, nýbrž zcela šokující. Bostonské noviny Boston Globe, tehdy vydaly článek napsaný oddělením Spotlight, odtajňující snad největší kauzu týkající se katolické církve v moderních dějinách, nezabývající se ničím menším, než masivním zneužíváním dětí katolickými duchovními v podstatě napříč celým církevním světem. A s tou nejhorší příchutí temné středověké historie, jakou jen mohla mít. O těchto zneužíváních se vědělo již desítky let, ale ze strachu z církve s tím prakticky nikdo nic nedělal.

Nečekejte žádné efekty, rychlé scény, a už vůbec povrchní a laciné dialogy omílané pořád dokola. Nečekejte žádné efekty, rychlé scény, a už vůbec povrchní a laciné dialogy omílané pořád dokola. Individuální výkony jednotlivých herců jsou bezpochyby výborné, ovšem ani na nich film úplně nestaví. I když nutno podotknou, vidět Marka Ruffala v roli zarputilého a opravdu nadšeného novináře, oproti dvojici Banner/Hulk, je opravdu osvěžující. Nestaví ani na výborné kameře, a už vůbec ne na individuálním výkonu jednoho herce. Místo toho do hloubky, propracovaně, systematicky a čím dál tím závažněji odtajňuje celý problém a zaměřuje se skutečně na každičký detail. Jednoduše tvůrci vsadili na jedinou kartu a do té se zkrátka opřeli na maximum a tou je děj.

Není potřeba zmiňovat, jak moc se jim tato sázka vyplatila. Příběhy jednotlivých lidí, vývoj postav, důraz na procítění daných okamžiků a především ohromné poselství dnešní společnosti, to vše staví Spotlight na výsluní filmů a zaslouží si tak svůj koutek v síni slávy. Pocit znepokojení, emoce a nakonec i zadostiučinění jsou přítomné po celou dobu sledování historického dramatu a bezesporu v nás zanechají hluboký prožitek.

Víš kolik toho dělá církev dobrého, že? V Bostonu žiješ celý život, ty přece nemáš kam jinam jít, dělat novináře.

spotlight_2015_foto_05

Podívejte, nemám na vás čas, takže nashledanou.

spotlight_2015_foto_16

To mi bylo 11, když k nám poprvé zašel kněz, ale to už dávno víte! Posílal jsem vám to před lety!

spotlight_2015_foto_12

95%

Spotlight

Příběhy jednotlivých lidí, vývoj postav, důraz na procítění daných okamžiků a především ohromné poselství dnešní společnosti, to vše staví Spotlight na výsluní filmů a zaslouží si tak svůj koutek v síni slávy. Pocit znepokojení, emoce a nakonec i zadostiučinění jsou přítomné po celou dobu sledování historického dramatu a bezesporu v nás zanechají hluboký prožitek.