Diagnóza: Šampión / Concussion – recenze

diagnoza_vrazda_concussion_2015_posterChtěl ukázat pravdu, ale narazil. Na národní sport se nesahá.

Diagnóza: Šampion nás přivádí do amerického Pittsburghu roku 2002, kde se seznamujeme se zvláštním lékařem patologem. Bennet Omalu (Will Smith) se svým „pacientům“ věnuje s úctou a péčí, aby zjistil, proč zemřeli, snaží se pochopit jejich život. Provádí i soudní pitvy a pomáhá tak objasňovat zločiny. Jeho poklidný život naplněný optimismem se změní, když mu na pitevním stole skončí bývalý hráč amerického fotbalu.

Mike Webster, někdejší fotbalový centr byl miláčkem Spojených států, dokud nezačal mít psychické a zdravotní problémy, nestal se drogově závislým, neztratil rodinu, aby nakonec zemřel na infarkt špinavý ve vraku auta. Bennetovi ale jeho případ přijde zvláštní. Jak někdo s podezřením na různé neurotické poruchy může mít navenek zdravý mozek?

Diagnóza: Šampión je film natočený podle skutečné události.Na začátku příběhu sledujeme několik linek, které se protnou až po různě dlouhém čase a navzájem tvoří kompaktní celek, který nám nabízí skvělou, ale i šokující podívanou. Diagnóza: Šampión je film natočený podle skutečné události na motivy stejnojmenné knihy novináře, který sledoval boj doktora Omalu s Národní fotbalovou ligou pro magazín GQ.

Za povšimnutí stojí střih kamery, který nám ve správnou chvíli nabízí posun v příběhu, jež vznikl pod taktovkou režiséra Petera Landesmana. Ten má za sebou adaptace románů Dana Browna Šifra mistra Leonarda a Andělé a démoni nebo strhující Everest z loňského roku.

Will Smith v hlavní roli působí velmi věrohodně a doktor Omalu se stává tím hrdinou, kterému držíme v boji s byrokracií palce. Při boji za dobro druhých přitom zůstává lidský, chce být za svou práci uznáván. Nigerijský přistěhovalec celý život touží být svobodným občanem Spojených států, ty najednou stojí proti němu. Snímek, který ukazuje na stinnou stránku „dokonalé“ Ameriky, ale zachovává řadu amerických klišé – rodina, láska, dobré postavení a víra hrají prim. Jen na otázku jak dobrý je konec, už si každý odpovíme jinak.

Amerika pro Benneta byla vždy místo, kde člověk může být tím, kým chce.

diagnoza_sampion_concussion_2015_foto_01

O to těžší pro něj bylo pojmenovat ukrývanou pravdu, která ohrožuje zdraví.

diagnoza_sampion_concussion_2015_foto_03

Naštěstí našel spojence, týmového doktora pittsburských Steelers, Juliana Bailese (Alec Baldwin).

diagnoza_sampion_concussion_2015_foto_02

80%

Diagnóza: Šampión / Concussion

Na začátku příběhu sledujeme několik linek, které se protnou až po různě dlouhém čase a navzájem tvoří kompaktní celek, který nám nabízí skvělou, ale i šokující podívanou. Diagnóza: Šampión je film natočený podle skutečné události. Snímek, který ukazuje na stinnou stránku „dokonalé“ Ameriky, ale zachovává řadu amerických klišé – rodina, láska, dobré postavení a víra hrají prim. Jen na otázku jak dobrý je konec, už si každý odpovíme jinak.