Tah pěšcem / Pawn Sacrifice – recenze

tah_pescem_pawn_sacrifice_2014_posterStudená válka na šachovnici a boj s vlastní myslí v jednom.

Bobby Fischer (Tobey Maguire) se již v dětství zajímal více o šachové figurky než o autíčka. Z geniálního chlapce z Brooklynu vyrostl nejmladší šachový šampión Spojených států amerických. Ale Bobby míří ještě výš. Nespokojí se s ničím jiným, než být nejlepší z nejlepších. Touží porazit Rusy, kteří ovládají vrchol žebříčku a stát se mistrem světa. V době, kdy USA a SSSR, dvě světová impéria, vedou studenou válku, nejde jen o pouhý titul a osobní ego. Rusové se považují díky prvenství v šachu za inteligentně nadřazené vůči dekadentnímu Západu a Bobby by jim v případě úspěchu uštědřil tvrdou ránu.

Nejdřív se ale musí vzpamatovat z prohry v Kalifornii, kde ho pokořila světová jednička Boris Spasskij (Liev Schreiber) a připravit se na světový šampionát v Reykjavíku. Zrovna se píše rok 1972, novináři mluví o „zápasu století“. 6. kolo ze série čtyřiadvaceti utkání mezi finalisty Bobbym a Borisem pravděpodobně rozhodne o vítězovi. Jenže zázračná Bobbyho mysl přináší problémy. Mladík trpí prohlubující se paranoií a dalšími psychózami. Žije v přesvědčení, že se proti němu Sovětský svaz spikl a sleduje ho. Dokáže překonat sám sebe a porazit zdánlivě vyrovnaného rivala Spasského?

Režisér Edward Zwick kombinuje klasické hrané scény s autenticky vypadajícími záznamy televizních vysílání a novinových článků.Životopisné drama založené na skutečných událostech se zaměřuje především na vrchol Bobbyho šachistické kariéry. Nicméně ve zkratce sledujeme celý jeho život. Na začátku film nabídne krátký exkurz do protagonistova dětství a dospívání. Nestabilní rodinné zázemí ho poznamenalo na celý život a matčini ruští milenci v něm vypěstovali neovladatelnou nenávist vůči Sovětskému svazu. Režisér Edward Zwick (Poslední samuraj, Krvavý diamant) kombinuje klasické hrané scény s autenticky vypadajícími záznamy televizních vysílání a novinových článků, což ve spojení s rock´n´rollem pod taktovkou Jamese Newtona Howarda navodí dokonalou retro atmosféru USA 50., 60. a 70. let. Diváci nezůstanou ochuzeni ani o reálné záběry v závěru snímku mapující pohnuté stáří opravdového Roberta Jamese Fischera, největší americké šachové legendy všech dob.

Tobey Maguire stále dokazuje, že je schopný zahrát velmi odlišné postavy. Mnoho fanoušků si ho navždy zapamatuje jako Marvelovského superhrdinu Spider-Mana. Ve Velkém Gatsbym vystřihl skromného naivního mladíka, který poznává velký svět. Do Tahu pěšcem vložil Maguire notnou dávku emocí. Výbuchy vzteku a psychotické stavy vyžadují talent a Maguire zvládl úkol na jedničku. Liev Schreiber proti němu vypadá jako tichá, neproblematická, až nudná ikona, která si je jistá svými nepřekonatelnými schopnostmi. Spasského charakter se ale v průběhu děje mění, odhalují se jeho touhy a slabiny, stane se divácky atraktivní, úplně změní dynamiku příběhu. Vedlejší role ztvárňují méně známí herci, což ale nijak nesnižuje kvalitu díla. Peter Sarsgaard jako kněz William Lombardy, Bobbyho dobrý přítel a zručný šachista, je zdrojem vtipů a jistého klidu. On jediný dokáže Bobbyho uklidnit během záchvatu. Lombardy tvoří Bobbyho „tým“ spolu s advokátem Paulem Marshallem v podání Michaela Stuhlbarga. Snaživý manažer neví o hraní šach téměř nic a mezi ostatními působí jako groteskní postava, kterou nikdo moc nerespektuje (Bobby především) a která musí vyřizovat nudnou úřední práci.

Tah pěšcem přiměje diváky šachy milovat a zároveň nenávidět. Na jedné straně má člověk po zhlédnutí snímku chuť zahrát si šachovou partii. Na straně druhé vidí, jak tak složitá hra dokáže utrápit a rozložit lidskou mysl. Drobný nedostatek na jinak velmi povedeném filmu je ten, že se o samotné hře moc nedozvíme. Člověk nedotčený pravidly šachů nemá šanci pochopit všechny herní strategie, které se objeví. Po celou dobu prožíváme s Bobbym velmi intenzivní vjemy a pocity, díky jeho nevyzpytatelnému chování je divák udržován v napětí. Nikdo se neodvažuje říci, co bude dál. Splní organizátoři Bobbyho neslýchané podmínky? Nastoupí vůbec do zápasu? Jisté však je, že toto biografické drama s nádechem hořkosti dokáže strhujícím životním příběhem zaujmout nejen fanoušky šachů.

Všichni se proti mně spikli.

tah_pescem_pawn_sacrifice_2014_foto_02

„Myslíš, že Bobby zvládne takový psychický nápor?“

tah_pescem_pawn_sacrifice_2014_foto_05

Nejsledovanější šachová partie na světě.

tah_pescem_pawn_sacrifice_2014_foto_06

80%

Tah pěšcem / Pawn Sacrifice

Po celou dobu prožíváme s Bobbym velmi intenzivní vjemy a pocity, díky jeho nevyzpytatelnému chování je divák udržován v napětí. Nikdo se neodvažuje říci, co bude dál. Splní organizátoři Bobbyho neslýchané podmínky? Nastoupí vůbec do zápasu? Jisté však je, že toto biografické drama s nádechem hořkosti dokáže strhujícím životním příběhem zaujmout nejen fanoušky šachů.