Vzkaz v láhvi / Flaskepost fra P – recenze

vzkaz_v_lahvi_2016_plakatSeverská krimi tak, jak ji známe.

V pořadí již třetí díl úspěšné krimi série oddělení Q vzbudil ve svém domovském Dánsku zatím největší ohlas. Po filmech Žena v kleci a Zabijáci přišel Vzkaz v láhvi, opět podle knižní předlohy populárního dánského spisovatele Jussiho Adler-Olsena. Na rozdíl od minulých dvou krimi, Vzkaz v láhvi režíroval Hans Petter Moland, což fanoušci knižní série uvítali. Oproti svému předchůdci se mu prý podařilo lépe pracovat s černým humorem. Ovšem, že by poslední snímek byl nějak výrazněji vtipnější než minulé dva, se říct nedá.

Oddělení Q, které vede rozpolcený a duševně nevyrovnaný detektiv Carl Mørck se zabývá odloženými případy. Spolu se svým kolegou Assadem se jim dostane do rukou podivný vzkaz v láhvi, který osm let čekal na svého nálezce. Jediné, co Carla udrží od alkoholu je práce, a tak uvítá nový případ. Postupně začnou rozplétat sérii vražd dětí, které si vrah vybírá v prostředí náboženských sekt. Musejí nejprve prolomit sveřepost a nedůvěru věřících a dopadnout padoucha dřív, než zabije další děti. Hlavní záporná postava je zahrána tak dobře, že ji od prvního okamžiku budete nenávidět.

Svižná kamera a práce se světlem, výstižně dokresluje atmosféru krimi thrilleru. Náboženský motiv je ve Vzkazu v lahvi hodně patrný a téma víry se často rozebírá. Kromě křesťanských sekt, které z příběhu vyjdou veskrze negativně, je řeč i o islámu, neboť detektiv Assad je muslim. Na jeho případě pak tvůrci ukazují, že pojetí jeho víry vůbec nemusí být radikální. V Dánsku, kde je silná muslimská komunita jsou záměry filmařů pochopitelné. Celé náboženské téma je však natočeno vkusně a nenuceně, nejspíš tedy nikoho neurazí.

Snímek je po technické stránce dobře zpracován. Svižná kamera a práce se světlem, která umí navodit pochmurno, výstižně dokresluje atmosféru krimi thrilleru. Přes všechnu akci je ale bohužel film ke konci poněkud zdlouhavý a role některých postav zůstávají nevysvětleny. V posledních dvaceti minutách přicházejí zvraty jak na běžícím pásu, divák se jimi pak stává mírně přesycen.

Celkově je Vzkaz v láhvi kvalitně natočený, má zajímavou zápletku a je místy dost napínavý, celkově tedy splňuje požadavky krimi thrilleru. Špičkové herecké obsazení je další nespornou výhodou. Je tedy trochu škoda, že se konec filmu není plynulejší a obsahuje možná až příliš mnoho zvratů. Pro toho, koho již nebaví stále se opakující televizní detektivky a hledá důkladněji zpracovaný snímek je to správná volba. A dobrou zprávou pro fanoušky je, že knižní předloha má šest dílů, lze tedy očekávat další pokračování.

Assad a Carl na farmě jehovistů.

vzkaz_v_lahvi_2016_foto_04

Vrah si vybírá své oběti.

vzkaz_v_lahvi_2016_foto_02

Assad luští vzkaz z láhve.

vzkaz_v_lahvi_2016_foto_07

70%

Vzkaz v láhvi / Flaskepost fra P

Celkově je Vzkaz v láhvi kvalitně natočený, má zajímavou zápletku a je místy dost napínavý, celkově tedy splňuje požadavky krimi thrilleru. Špičkové herecké obsazení je další nespornou výhodou. Je tedy trochu škoda, že se konec filmu není plynulejší a obsahuje možná až příliš mnoho zvratů.