Podfukáři 2 / Now You See Me 2 – recenze

podfukari_2_plakatPo třech letech se akční krimikomedie dočkala pokračování.

Čtyři Jezdci, světově proslulí iluzionisté/zloději, se už pěkný čas musí skrývat před světem. Fanoušci je zbožňují, ovšem po krku jim jde FBI, jejíž práci úspěšně bojkotuje Dylan Rhodes (Mark Ruffalo). Nejen že je ve skutečnosti na straně Jezdců, je také součástí tajemné společnosti Oka, která se stále vytrvale pokouší dodat snímku prvek mystična a nějakého vyššího poslání hlavních hrdinů.

Opět se setkáme s Merrittem (Woody Harrelson), Atlasem (Jesse Eisenberg) a Jackem (Dave Franco, mladší bratr známějšího Jamese Franca). Ani “záporáky” nebylo třeba měnit. Ostatně proč se pokoušet překonat výkony Michaela Cainea a Morgana Freemana? Jen k nim přibude Daniel Radcliffe, který si tady ale kouzelníka nezahraje.

Postavy se osvědčily už v prvním díle, byly sympatické a skvělé obsazené, takže je tvůrci zachovali. Tedy až na čtvrtého Jezdce, zrzky Henley v podání Isly Fisher, která dala přednost mateřským povinnostem (pro zajímavost je vdaná za kolegu z branže, Sachu Barona Cohena). Její nástupkyně Lizzy Caplan je naštěstí více než důstojnou náhradou, nezastoupila ji ovšem ve stejné roli, ale jako nová postava Lula. Tvůrci její charakter vykreslili kompletně jinak, nesnažili se vykompenzovat ztrátu Henley, ale dodali s jejím příchodem snímku zcela novou dimenzi potrhlého a hravého humoru. Z příběhu se bohužel vytratila ještě půvabná agentka Alma (Mélanie Laurent), ale zapojovat do scénáře ještě Rhodesův milostný život, to by bylo dějových linek už přespříliš. I takhle je jich moc.

Tvůrci měli nápady přibližně na pět celovečerních trháků.Film se nebojí od začátku nasadit neúprosně zběsilé tempo. Spousta postav, triků, energická kamera, svěží střih, a spousta, avšak opravdu spousta zvratů a překvapení, poté polopatické vysvětlování oněch zvratů a překvapení, protože jinak by divák asi dávno ztratil nit… Tvůrci měli nápady přibližně na pět celovečerních trháků, ale radši vše vměstnali do jednoho scénáře. Ještě přidali bratrskou rivalitu s úplně zbytečnou postavou dvojčete Merritta, rodící se vztah mezi dvěma Jezdci, křivdy z minulosti, a seznam by mohl pokračovat. Zní to jako zmatek a zmatek to skutečně je, i když poměrně zdařile maskovaný. Vytratila se z něj však dostatečná promyšlenost, takže v touze po neustálém překvapování diváka už snímek zákonitě ztrácí kvalitu. Chvíli je to zábava, ale nakonec máte pocit, že před vámi stojí kouzelník s kloboukem, ze kterého neustále tahá nové a nové předměty a doufá, že vás to bude bavit dvě hodiny. Někoho určitě ano, jenže je škoda utopit slibný potenciál mezi spoustou prvoplánových triků.

Půvab skvělého kouzelnického triku spočívá také v jisté dávce tajemství. Když nám iluzionista ukáže, “jak se to dělá”, jsme sice rádi, ale je to trochu zklamání. V tom tkví také zádrhel Podfukářů 2: abychom se v překombinovaném ději neztratili, musí nám vše pečlivě ukazovat nebo vysvětlovat v replikách hrdinů. Tato doslovnost je do očí bijící a začne nás už unavovat.

Bohužel právě ty otázky, které zůstávají nezodpovězeny, jsou pro smysluplnost příběhu ty nejzásadnější, což působí spíše jako lenost scénáristů, kteří už daný problém nedokázali vysvětlit či obhájit. Tím pádem některé situace nebo motivy chování hrdinů postrádají logiku. Což ve filmu, který se snaží působit dokonale promyšleně, vytváří zarážející trhliny, které nám bohužel kazí jinak příjemnou zábavu.

A možná přijde i kouzelník!

podfukari_2_2016_foto_14

Je toto vaše karta?